Hussaina
    Hejsan!
    Jag läser första året på Naturvetenskapsprogrammet och jag har bestämt mig att läsa vidare till Läkarprogrammet efter 3:an då det har varit en dröm sen jag var liten, men jag har några frågor kring hur man kommer in och vad som krävs från mig som student. Vill bara tillägga att jag är väldigt studiemotiverad och är beredd att göra allt som krävs för att komma in på läkarprogrammet. Det första jag undrar är om mina betyg, jag har snart läst färdigt 1:an och jag har minst ett C i alla ämnen, och jag undrar om jag inte får A i alla ämnen i slutet av 3:an vad finns det för andra sätt att gå till väga för att komma in på läkarprogrammet? Jag har också läst på andra forum där man skriver att man kan komma in på läkarprogrammet med hjälp av en intervjukvot. Vad är det och hur funkar den? En sista fråga som kanske är lite dum, men jag undrar om min ålder minskar mina möjligheter till att komma in på läkarprogrammet då jag är 1 år yngre än mina klasskamrater och inte jämnårig, det kanske låter som en dum fråga men vill bara vara säker. Blir jättetacksam för svar då jag vill ha en överblick över mina möjligheter redan nu!

    Tack så mycket på förhand! :-)
    MVH //
    Hussaina Musaji

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Hussaina!

    Det är bra att du är studiemotiverad och vet vad du vill! jag hoppas verkligen att du kan uppfylla din dröm och komma in på läkarprogrammet!

    Jag vill börja svara på dina frågor med din sista fråga - om åldern. Det spelar ingen roll hur gammal man är - om du uppnår behörighet, är du med i urvalet till läkarprogrammet. Om du kommer in eller ej - beror på dina betyg och/eller på resultatet av högskoleprovet.

    Jag råder dig planera för att göra högskoleprovet. För läkarprogrammet är det nästan ett måste att göra högskoleprovet. Detta pga en situation kan uppstå att platserna inte räcker för alla sökande med de högsta betygen. Det är alltså så att till så attraktiva utbildningar som läkare, så bedöms en kombination av betyg och högskoleprovet (kan man förenkla det till).

    Du frågar också om "intervjukvoten" - det en form av Alternativ antagning. Läs även på http://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola
    Det är inte säkert det blir Alternativ antagning till läkarprogrammet i framtiden - i alla fall kan detta inte garanteras. Det är ett undantag och kommer till stånd någon gång ibland och bara på vissa högskolor/universitet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Önskar dig stort lycka till!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så jättemycket för ditt svar det uppskattas starkt och det hjälper mig väldigt mycket!
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp.