Linnéa

    Hej! Jag läser min första terminen på ämneslärarprogrammet inriktning mot gymnasieskolan. Har inte valt mitt andra ämne än, och är fortfarande osäker på vilket jag ska välja. Jag har dock 35hp sedan tidigare inom teknik, och skulle väldigt gärna vilja bli behörig tekniklärare på gymnasiet. Hur kan jag göra för att bli behörig lärare? Jag har inte hittat någon skola som erbjuder teknik i kombination med historia. Vilka kurser skulle ni rekommendera mig att läsa till? Finns det någon lista på vilka kurser som krävs? Kan jag på något sätt bli behörig lärare i teknik och historia, även fast det inte erbjuds vid något lärosäte? Ha en bra dag!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa,
    i grunden för lärarlegitimation ligger LÄRAREXAMEN. sedan går det att utöka lärarlegitimationen med flera undervisningsämnen.
    Du kan alltså först bli behörig lärare i historia och ännu ett ämne som ditt lärosäte erbjuder och senare jobba för att utöka din legitimation med behörighet att undervisa i teknik.
    ****
    Kika annars på det här programmet:

    Gymnasielärare i Matematik och Teknik på Karlstads universitet och samma program på Göteborgs universitet.

    Jag antar att du läser på ett lärosäte som inte erbjuder utbildning mot gymnasielärare i teknik, eller erbjuds ett program där man blir lärare i teknik, bl.a, men att du läser på ett annat program men på samma lärosäte?
    Oavsett, prata med studievägledare på din utbildning och kontakta även studievägledare på de lärosäten där programmet "gymnasielärare i matte och teknik" erbjuds och be om råd.

    Enligt info som vi har, så finns det inte "historia och teknik" som en kombination av undervisningsämnen inom varken sig ngt. program eller inom KPU, kompletterande pedagogisk utbildning.
    Om du vill ha Teknik som ditt "bi-ämne", måste du ha minst 90 hp i Teknik; och om du vill ha Teknik som ditt huvudämne - 120 hp i Teknik.
    Jag, som inte är expert på lärarutbildningar - ser följande möjligheter: antingen så tar du examen och ansöker om legitimation inom ditt program och senare försöker utöka din legitimation och för det kommer du behöva minst 90 hp i Teknik; eller så läser du Historia inom ditt program, men inte pedagogik, utan "hoppar av" ditt program och läser kurser i historia och kurser i teknik och försöker sedan hitta KPU som passar; det är dock möjligt att du ska behöva gå KPU 2 ggr: en KPU för lärare i historia och en annan KPU - för lärare i teknik; alltså blir din utbildning tre terminer längre.

    Jag kan inte utesluta att någon annan väg kan finnas för dig, men kan tyvärr inte komma på ngt., så prata gärna med studievägledare på lärarutbildningar.