Kari-Synnöve
    Jag är nysvensk och håller på att ta körkort och vill veta hur jag går vidare till att bli lastbilchauför

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utbildning till lastbilschaufför ligger i Sverige på gymnasial nivå. Ungomar läser på gymnasiets FT, fordon- och transportprogrammet ... men som vuxen (över 20 år) kan man inte läsa på ungsomsgymnasiet. Då är det Arbetsförmedlingen eller Komvux som man kan få hjälp hos.
    Komvux är det i den svenska kommunen där man är folkbokförd.
    Arbetsförmedlingen - då måste man vara inskriven på AF och långtidsarbetslösa prioriteras. Men det skadar inte att fråga på AF.
    Ännu en "liten" möjlighet finns - om en arbetsgivare vill anställa utan lastbilskörkortet och betala för utbildningen... det händer sällan, men jag vill ändå nämna den möjligheten för dig.

    Vänligen
    Julia syv