Ellen

    Hej, jag drömmer om att utbilda mig till polis eller brottsutredare i USA, men för det behöver man vara amerikansk medborgare till att börja med. Hur ska jag gå till väga? Kan jag åka dit på ett studentvisum och plugga till det och därifrån utveckla visumet till ett greencard och till slut ansöka om amerikanskt medborgarskap? Är det bättre om jag går polishögskolan i Sverige och sedan söker mig till Amerika eller borde jag åka dit så fort som möjligt? Finns det något sätt att underlätta processen för att få ett amerikanskt medborgarskap då jag vill arbeta som auktoritet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    med frågan om hur du kan bli medborgare i USA, kontakta gärna USA´s Ambassad:
    Dag Hammarskjölds Väg 31, Stockholm - https://se.usembassy.gov

    Jag kan tänka mig att det kan vara lite olika regler om vad som krävs för att få jobba som Polis i Olika stater ("States") inom USA men har inte ngn kunskap om det, egentligen.

    En väg som borde vara möjlig: utbilda sig till Polis i Sverige, bli jättebra på engelska och på IT-data och visa sig vara extremt duktig som polis och söka sig till "samarbetsprojekt" på Internationell nivå. Interpol... på så sätt kanske du ska kunna jobba i USA eller "med USA"... är det viktigt för dig att permanent bo i USA eller kan du tänka dig bo i Sverige men samarbeta med poliser i USA? Hur som helst så är de kunskaperna som du får på den svenska polisutbildningen mycket bra att ha även om du vill bli polis utomlands; dock kan du kanske behöva "gå om" polisutbildningen utomlands (i ditt fall i USA) men det blir då mycket lättare då många av kraven (t.ex på fysiska prestationer; kunna underordna sig order från överordnade; passa tider; hantera vapen mm och m.fl) är identiska eller likartade.