Hej Jongo!
    För att bli politiker, går du in som medlem i ett politiskt parti.

    Det finns olika vägar till en post som kommunpolitiker eller som riksdagsman (eller –kvinna) men nästan alla politiker har det gemensamt att de började med ett lokalt politiskt engagemang på hemmaplan.

    Innan man påbörjar sin politiska karriär, kan det vara bra att veta vad man tycker i olika samhällsfrågor.

    Jag råder dig att göra en lista över dina värderingar samt vilka kärnfrågor som du brinner för. Sedan kan du jämföra punkterna du har skrivit upp med respektive partis manifest och se vilket parti som passar bäst till dina värderingar. När du har hittat ett parti som du är intresserad av, kan du börja gå på möten, som partiet arrangerar och engagera dig mer och mer i partiarbete. Så börjar man gå tillväga om man vill bli politiker.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA