Hej Mona!

    Med "adjunkt" kan man mena olika "saker". Adjunkt - är en arbetstitel som används ganska sällan inom utbildningsväsendet i dagens Sverige, men ändå förekommer. En adjunkt är en lärare på gymnasieskolor, tidigare vid läroverk eller på lärosätena, dvs på högskolor och universitet. Titeln Adjunkt förekommer alltså för att benämna Gymnasielärare (sällan) och Högskolelärare (mer ofta). Är det ämneslärare på gymnasiet eller högskolelärare/universitetsadjunkt du vill bli?
    Vad gäller Utbildning -
    det jag känner till är följande: Adjunkter har vanligtvis en magisterexamen, dvs kandidatexamen + ett års påbyggnadsutbildning på magisterprogrammet, vilket sammanlagt motsvarar 4 års heltidsstudier på högskolenivå. Högskoleadjunkter vid yrkesinriktade utbildningar har i allmänhet lång yrkeserfarenhet inom det aktuella kunskapsområde.
    Om du vill kunna få anställning på högskola eller universitet, se jobbannonser om de tjänsterna - vilken utbildning som arbetsgivare önskar att sökande har. Sök på "universitetsadjunkt" i platsbanken/jobbannonser om lediga jobb.

    • : Tack så mycket för snabbt svar! ska gör det :)
    • Mikael : Vi på fråga Syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!