Stina
    Hej! Jag går nu mitt sista år i grundskolan och ska snart välja line på gymnasiet. Jag funderar på att gå Samhäll och undrar om man då kan studera vidare till jurist och sen advokat? Hur svårt är det i så fall att bli advokat och vad är medelönen efter ungefär 5 års erfarenhet? Vilka olika "typer" av advokat kan man bli?

    Om man inte lyckas att bli advokat vad kan man då göra som jurist?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du har sikte på ett yrke. Ekonomiprogrammet har en inriktning som heter Juridik om du är intresserad av just detta område. Annars går det bra med ett Samhällsprogram också.

    Här får du en länk som kan svara på en hel del av dina frågor http://www.saco.se/Yrken-A-O/Jurist/

    /Lena, Syv