kamil
    Hejsan!
    Det är så att jag hittade en Foundation program i en universitet som ligger i London. Antagnings poängen var "average grade C". Menar dem då att man ska ha 15.00 i merit eller relevanta ämne ska man ha average C på? Om man ska söka till ett universitet där, så måste man söka 15 januari och jag har för mig att jag läste någonstans att dem ger dig besked om du fick plats men dem tillägger "conditional" något som du ska komplementera så som Språktestet och min fråga är om jag inte når 15.00 eller över i slutet av höstterminen, kommer jag att ha mindre chans att få ett plats eller kommer dem vänta tills på sommaren när man har läst klart alla kurser?
    Tack för din tid! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kamil,
    det är inte terminsbetyg utan SLUTBETYG som gäller vid ansökan till en eftergymnasial utbildning. Det finns oftast ett datum - "sista dag att komplettera ansökan" - i Sverige till svenska universitet och högskolor är det 15 juni, dvs om du skulle söka till en svensk högskoleutbildning - gör du självaste ANSÖKAN innan 15 april och kryssar i en ruta "kommer att komplettera med betyg". Sedan kompletterar du med betyg fram till 15 juni och det är det "slutgiltiga betyget" som gäller.
    När man har läst klart alla kurser, är det för sent att söka till årets antagning och man "förlorar" minst en termin eller ett helt år - tills man kan söka nästa gång till nästa antagning.
    Du kan kontakta den skolan i London, dit du kommer att söka, och ställa alla dina frågor - de vet bäst svar på de frågorna då är det DE SOM HAR UTBILDNING och känner till sin egen utbildning bäst än någon annan. Det måste finnas epostadress till den skolan, dit du kan skicka meddelande. Jag rekommenderar varmt att du gör det och får svar "straight from the horse´s mouth" (from someone who has the facts). *L* :-)
    Good bye and good luck!
    Anna SYV