Milla SYV på FrågaSYV

    Nej, inte nödvändigtvis.
    Behörighet till yrkeshögskola är att man har "gymnasiekompetens" (för allmän behörighet) men sedan kan det krävas vissa utvalda specifika kurser för Särskild behörighet. Inom svenska är det i så fall - oftast - svenska 2 som krävs. Alltså, man kan komma in på en yrkeshögskoleutbildning utan godkänt betyg i Svenska 3.
    OBS! även obehöriga kan komma in på en yrkeshögskoleutbildning (då yrkeshögskola kan ta in obehöriga, om de gör bedömning att den sökande kan klara av utbildningen).
    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare