Alf
    Hej! Jag är nu arbetslös, men vill utbilda mig till arbetsmiljöingenjör. Jag tror att jag har goda förkunskaper då jag länge arbetat som aktivt skyddsombud (inkl kemikalieansvarig registrering, riskbedömningar mm). Vilka vägar finns det utöver YH-GB att snabbt komma fram? Jag hoppas kunna validera en del av kunskaperna via mina erfarenheter. Vad blir er rekommendation då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alf,

    arbetsmiljöingenjör är ett icke-reglerat yrke, dvs är det upp till arbetsgivare att bestämma vilka kvalifikationer som kan ge anställning.

    Om man tittar på platsannonserna, ex på Den här jobbannons >>

    står det ”arbetsmiljöingenjörs utbildning Eller andra kvalifikationer som arbetsgivare bedömer som tillräckliga”.

    Hur de olika arbetsgivare tänker, är svårt att veta på förhand; därför råder jag dig söka jobb och se om dina kvalifikationer bedöms som tillräckliga. Du kan också söka (samtidigt som du söker jobb) till flera olika utbildningar och om du kommer in, ansök om tillgodoräknande av din erfarenhet.

    Studie- och yrkesvägledare