Alexander
    Hej! Jag undrar om måste man bli polis för att bli bombtekniker eller finns det annan väg man kan utbilda sig till bombtekniker?

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    En annan väg är via Försvarsmakten.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander!

    Se på Försvarsmaktens hemsida - där det berättas om yrke Ammunitionsröjningsledare. Så här beskrivs det yrket:

    Som ammunitions- eller minröjningsspecialist arbetar du med kvalificerad röjning av ammunition både nationellt och internationellt. I alla konfliktområden förekommer ett hot från kvarbliven ammunition från exempelvis minfält, ammunition som inte fungerar och lämnats kvar eller gamla ammunitionsförråd.

    Som ammunitionsröjningsledare är det din uppgift att oskadliggöra ammunitionen för att skydda civila eller för att möjliggöra att andra förband kan förflytta sig säkert i terrängen. I Sverige händer det att du får till uppgift att oskadliggöra ammunition på militära övningsfält eller att stödja polisen med ammunitionsröjning.

    Efter genomförd utbildning till ammunitionsröjningsledare placeras du som chef eller ställföreträdande chef för en grupp som löser uppgifter inom någon av de tre inriktningarna minröjning, röjning av konventionell ammunition, CMD, och röjning av improviserade laddningar, IEDD.

    Ammunitionsröjning kan vara fysiskt påfrestande men framförallt kräver arbetet en stark psykisk uthållighet för att klara påfrestningen att under längre tid arbeta i en miljö där risken för att explosiv ammunition kan explodera är överhängande.

    För att kunna tillgodogöra sig utbildningen krävs god teoretisk förmåga och teknisk förståelse såväl som praktisk fallenhet. Ammunitionsröjning är ett hantverk som kräver många års erfarenhet för att bli duktig.

    Du arbetar ofta självständigt med din enhet och det kräver, utöver din huvudtjänst som ammunitionsröjare, att du har en hög förmåga att genomföra väpnad strid.

    Och om det är av intresse för dig - så börjar man med GMU, Grundläggande Militär utbildning, se info på den här sidan.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag undrar om du vill jobba Praktiskt med bomb-teknik eller mer teoretiskt?

    Om du vill bli teoretiker, då är det ingenjörsutbildningar jag rekommenderar.

    Men om du vill jobba praktiskt - då är det vidareutbildning för polis eller att bli min- och ammunitionsröjnare inom Försvarsmakten. Försvarsmakten gör nu om sin Grundläggande Militärutbilnding (GMU) - nu blir det olika inriktningar på GMU från första början och om man vill bli Min- och ammunitionsröjare, då blir GMU på 9 månader. Det går bra att avbryta GMU, om man inte trivs och om man slutför GMU, behöver man inte läsa vidare inom Försvarsmakten och det ser bra ut i CV-n att man har slutfört GMU (många arbetsgivare tycker det är en bra merit).

    Men om Försvarsmaktens utbildningar och olika möjligheter inom försvaret, finns att få reda på via deras Rekryteringslinje, kontaktuppgifter:

    Ring
    Öppettid telefon och chatt: vardagar 10.00 - 15.00.

    Mejla
    [email protected]

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv