E

    Hej! Jag läser just nu högskoleprogrammet Kognitiv neurovetenskap - Tillämpad positiv psykologi, vilket är ett beteendevetenskapligt program (180 hp). Jag är intresserad av att jobba som civil utredare hos polisen i framtiden och undrar om det går att söka jobb direkt som civil utredare utan någon arbetserfarenhet inom till exempel Försäkringskassan, utredare inom andra företag, som det är rekommenderat. Det jag funderar på är att efter min kandidatexamen läsa masterprogrammet i Kriminologi vid Göteborgs universitet som är en 2-årig utbildning. Dels för att det är intressant och dels för att det är lämpligt för en civil utredare att ha läst kriminologi. Kan jag då efter en kandidat i Kognitiv neurovetenskap och en master i Kriminologi söka jobb som civil utredare? Eller är det en onödigt lång väg att ta? Vad skulle ni rekommendera?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej E!
    Jag skulle råda dig söka jobb som Civilutredare och samtidigt söka till masterprogrammet i kriminologi. Om du får anställning som Civilutredare, då tackar du Nej till studieplats på masterprogrammet. Om du inte får anställning, så är det ju bättre att läsa än att gå arbetslös (i fall du inte vill eller kan få ett annat jobb). Du kan samtidigt också söka jobb på andra ställen som t.ex på FK, som utredare. Med erfarenhet av utredningsarbete brukar det vara lättare att få jobb som civilutredare. Du kan också se om andra tjänster hos polisen, som t.ex administratör av något slag utlyses och du vill söka dem (för att få in foten, så att säga).
    Saken är den att Civilutredare är ett av de många icke-reglerade yrken (finns ingen legitimation att söka och det är fritt för arbetsgivare att anställa vem hen vill, med vilka meriter som helst). Detta gör det oerhört svårt att råda vilken väg man ska gå. Vi försöker se vilka utbildningar och andra meriter som brukar ge anställning som Civilutredare; ibland blir vissa språkkunskaper avgörande för att få anställning men vi kan ju inte rekommendera att du ska satsa på att lära dig några nya för dig språk, bara för att kanske, eventuellt, senare kunna få jobb som civilutredare.
    Jag vill också råda dig titta på liknande yrken och inte endast sikta på ett enda yrke. Det är nämligen väldigt olika hur ofta och hur många tjänster som Civilutredare som utlyses. Det kan gå några år utan att de utlyses i en viss del av Sverige och sedan kan 35 tjänster komma ut samtidigt i en och samma stad men även om många tjänster dyker upp så är det också så att väldigt många söker och de sökande har väldigt varierande meriter, bl.a olika språkkunskaper, olika utbildningar (bland annat söker folk som har juristexamen och de brukar vara prioriterade vid anställning till Civilutredare).

    Liselotte
    • E : Okej, tack för återkopplingen!
    • Anna : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!