Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Driftingenjör är i Sverige ett icke-reglerat yrke och därför finns det många olika möjliga utbildningsvägar, bland annat via yrkeshögskola; kika gärna på yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/yrkeshogskolan-i-eslov/driftingenjor-inom-eneri-miljo-och-kyla
    utbildning/heta-utbildningar-yrkeshogskola/driftingenjor-elkraft
    **********
    Om du vill läsa på en av följande skolor: Högskolan väst, Högskolan i Halmstad eller Högskolan i Borås, så kan du antingen själv välja bland de utbildningar som finns i utbudet eller kontakta studievägledningen på de lärosäten, för att de är experter på sina egna utbildningar. Jag kan inte se att någon av de lärosäten som du nämner i din fråga skulle erbjuda en utbildning som heter just Driftingenjör. Man kan jobba som Driftingenjör med diverse olika utbildningar i bagaget. Frågan är inom vilket område som du vill bli Driftingenjör?Lämpliga utbildningar för driftingenjörer kan vara elektroingenjörsutbildning med inriktning elkraft, energiingenjörsutbildningar eller utbildningar inom kemiteknik. Utbildningarna på universitetsnivån omfattar heltidsstudier på 3-5 år och inriktningen är beroende på inom vilket område du vill jobba.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Husein : Det finns ingen högskola som har ett program som heter driftingnjör eller?
    • Husein : Jag sökte efter program med liknande beskrivning och hittade detta https://www.hb.se/utbildning/program-och-kurser/program/energiingenjor/
    • Milla :

      Om du tycker att det programmet som du hittade och länkar till i din kommentar passar dig, sök till det i första hand (som ditt högsta alternativ). Du kan dessutom söka ännu 11 andra utbildningar på högskola-universitet. Jag kan tyvärr inte hitta något högskole- eller universitetsprogram som skulle heta just "Driftingenjör" men det betyder inte att man ej ska kunna få anställning som driftingenjör men man kan också i sitt anställningsavtal ha en annan yrkestitel men i praktiken ha samma arbetsuppgifter som driftingenjör brukar ha. Sök till utbildningar som har det innehållet som intresserar dig. Kontakta studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges och be dem om tips och råd. Lycka till!