Matt

    Hej Jag undra ifall man får läsa flera linjer samtidigt, exempelvis ekonomilinjen på gymnasium och tekniklinjen på distans. Dessutom vill jag veta hur man blir aktiemäklare. Av vad förstod måste jag bli civilingenjör eller civilekonom för att senare bli licensierad genom swedsec. Kostar det? Hur lång tid kommer allting ta tillsammans med gymnasiet och högskola osv? Vilka steg finns det? Utöver det vill jag veta ifall jag kan läsa för att exempelvis bli lokförare när jag blir 18. Det står att jag behöver gymnasie examen för att studera lokförare men går det att göra undantag? Tack för alla eventuella svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matt!
    Lokförare är ett yrke där högt säkerhetstänk och personlig mognad krävs. Innan man kommer in på lokförarutbildning genomgår man tuffa tester, bl.a psykologisk test och tester som testar logiskt tänkande. Det är mycket ovanligt att kunna komma in på lokförarutbildningen innan man fyller 24-25 år.

    Vad jag kan se är du 31 år gammal men du skriver "när jag blir 18 år...". Någonting här verkar ej stämma! :)

    Oavsett om man är i tonåren eller över 20 år, så tar det 3 år på heltid att uppnå gymnasieexamen. En gymnasieelev är inskriven på En gymnasieskola eller på En folkhögskola (om hen är 18 år eller äldre och kommer in på en allmän kurs på en av folkhögskolorna). Att ge utbildning kostar pengar. Lärare vill ha lön. Även administration kring studier kostar pengar + läromedel mm. Att kunna läsa på mer än heltid på gymnasiet är rätt ovanligt. Att bli inskriven på 2 olika gymnasieprogram förekommer inte. Man är inskriven på ett program men om rektor anser att eleven är särbegåvad + skola har råd, kan eleven läsa kurser från ett annat program vid sidan av sitt ordinarieprogram. Som regel dröjer det till år2 innan rektor kan bevilja läsa "utökat program". Det är inte elevens rättighet att läsa på mer än heltid, men finns rätt många exempel på att eleverna läser på mer än heltid (ofta läser de en eller 2 kurser, alltså några få % utöver sitt program).

    Du undrar även om yrket Aktiemäklare.
    Att uppnå civilekonomexamen tar 4 år på heltid - man läser civilekonomprogrammet på högskola eller universitet. Att uppnå civilingenjörsexamen tar 5 år. Ihop med gymnasiet tar det minst (kortast) 7 år. På så lång tid framöver är det omöjligt att säga vad det kommer (då, i framtiden) att kosta att få certifiering som aktiemäklare. Reglerna och priser kan ändras mycket på så lång tid.

    Vad gäller lokförarutbidningar, så finns de i Sverige inom yrkeshögskola. var god se lista på yhguiden.se/resultat?Education.text=lokförare - det är inte förbjudet att göra ansökan, oavsett ålder och meriter. Alla kan söka och se om de kommer in på utbildningen.