Kim
    Hur blir man en astrobiolog?
    • Anna : Nu fick vi svar från en sakkunnig på området och jag skriver ett nytt svar till dig - kommer inom kort.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kim!
    http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/?fritext=Astrobiolog ser du de kurser i Astrobiologi som idag finns att söka till på olika högskolor/universitet, men det är "små kurser" som antingen är Introduktionskurser (prova-på) eller spets-kurser (som komplement till en högskoleutbildning).

    Vi skickade din fråga: Hur man blir Astrobiolog? - till en sakkunnig på området & inväntar svar.

    Så länge kan jag svara så här: med allra största sannolikhet behöver man läsa Fysik och/eller Astronomi på högskola/universitet och det i minst 3 år på heltid - för att kunna sedan jobba som Astrobiolog.

    Särskild behörighet till de högskoleutbildningar som är aktuella i det fallet är: godkända betyg i gymnasiala kurser Kemi 1, Fysik 2 och Matematik 4.

    Det mest passande gymnasieprogram är NA http://www.gymnasieguiden.se/program/NA
    men man kan också läsa TE http://www.gymnasieguiden.se/program/TE

    I och för sig kan man läsa vilket som helst gymnasieprogram, men då behöver man komplettera på Komvux eller på Naturvetenskapligt basår sedan. Det blir en "omväg", tar längre tid.

    När vi får svar från en sakkunnig, hör vi av oss igen.
    Trevlig sommar!
    Mikael
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Nu fick vi svar (via epost) från en sakkunnig på område "Fysik och astronomi" och här nere klistrar jag in det, så att du kan läsa det i sin helhet:

    "Nu har jag talat med några av mina kollegor i fysik och astronomi och de menar att det inte är en tydlig titel att vara astrobiolog utan det kan ses som en tvärvetenskaplig titel då man uppnått en högre utbildning och senare forskar i ämnet.
    Det är tänkbart att kandidatutbildning (3 år)samt mastermasterutbildningen (ytterligare 2 år) ligger inom ett flertal naturvetenskapliga discipliner så som fysik, biologi, matematik. Därefter är forskningsfältet inom doktorsexamina brett och stort.
    Det väsentliga är hur som att se till att få naturvetenskaplig kompetens i sin gymnasieutbildning. Det är steg 1."

    Ovan ( i "..." ) kan du läsa det svar som vi fick från en sakkunnig och vi tolkar det som att det är Naturvetenskapsprogrammet som rekommenderas och senare läsa fysik, biologi, matematik och/eller astronomi på högskolenivå. Det finns, alltså, inte någon sammansatt utbildningsprogram som leder "raka vägen" till att bli en Astrobiolog.

    Jag hoppas att du nu fick svar på din fråga och vet vad som gäller!

    bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA