kalle
    Hej, undarar hur man blir en kirurgisk tekniker i sverige, hittar bara information om andra länder.

    Måste man ha en läkarundervisning? Ifall man inte behöver det, vilka skolor i Sverige erbjuder en sådan utbildning? och hur ser vägen till en kirurgisk tekniker ut?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kalle!
    Det är inte så att yrken i olika länder kan direkt "översättas" eller alltid direkt "motsvarar varandra...". Sjukvård kan vara uppbyggd på olika sätt i olika länder. I Sverige kan jag tänka mig att följande yrke kan ligga "så-där nära" den kompetensen som du är intresserad av (i alla fall på ett ungefär): Steriltekniker - Specialistundersköterska inom operation - det är yrken som man utbildar sig till inom yrkeshögskola;
    Medicinsk ingenjör, Specialistsjuksköterska inom operation (eller medicin och kirurgi) - yrken som man utbildar sig till inom högskola-universitet.
    Titta gärna även på fler yrken t.ex - Röntgensjuksköterska & Perfusionist.

    Hej igen,
    har nu fått svar från utbildningsledare för yrkeshögskoleutbildningar som lyder: "Jag tror inte att kirurgisk tekniker är en vanlig yrkesroll i Sverige, men har förstått att i t.ex. Storbritannien så kan ibland specialiserade sjuksköterskor få den befattningen. Jag råder dig att höra med en högskola som utbildar sjuksköterskor, för ett bättre svar." - Jag tolkar detta svaret så att man i Sverige utbildar sig till sjuksköterska och sedan via påbyggnadsutbildning - till specialistsjuksköterska inom område kirurgi, så kan man få ungefär de arbetsuppgifterna i så fall som i andra länder utförs av kirurgiska tekniker.

    Och ett annat svar från en annan sakkunnig: "I Sverige har vi inte något yrke som heter "kirurgisk tekniker" men man kan få jobba som kirurgisk assistent, dock finns det inte  ngn specifik utbildning för det, utan det är oftast blivande läkare under utbildning som står assistenter eller redan legitimerade läkare. Operationssköterska är även hen med före, under och efter operation och arbetar med steriliteten, hjälper operatör under ingreppet.

    Ett operationsteam består av:
    Narkossköterska och narkosläkare – utbildning sjuksköterska + specialisering  (4 år) eller läkare + specialisering.

    Operatör och operationssjuksköterska + ev assistent  (se ovan) utbildning sjuksköterska + specialisering ( 4 år) eller läkare + specialisering.
    Undersköterska som hjälper till under före under och efter operation med förberedelser, sövning, upplägg på operationsbord, hämta, räcka prylar under operation och väckning, städning… Utbildning undersköterska + vidareutbildning till Specialistundersköterka som brukar vara i 1 år - som finns inom ykeshögskola".