Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna,
    enhetschef är i Sverige ett av de många icke-reglerade yrken, alltså finns inga strikta krav på vilken utbildning man ska ha. Det är den bedömning som de som anställer gör, som gäller.

    Att ha gått ledarskapsutbildning och/eller kurser i arbetsrätt, konflikthantering och coachande ledarskap är en klar fördel om man söker jobb som enhetschef.

    Det vi vet om Enhetschef inom socialomsorg berättar vi på framtid.se/yrke/enhetschef-inom-social-omsorg - ofta men inte alltid gäller följande: Som enhetschef inom social omsorg kan du t.ex ha en grundutbildning från Socionomprogrammet som är ett program på högskolenivå, som omfattar 3,5 års studier på heltid. För att vara behörig att söka till socionomprogrammet krävs grundläggande behörighet samt särskild behörighet i matematik och samhällskunskap. Du kan också ha andra utbildningar i grunden, t ex kandidatexamen med social inriktning. Kandidatexamen kan man få efter treåriga studier på högskolenivå, om man läser på heltid och minst hälften, 90 högskolepoäng - inom sitt huvudämne + har kandidatkurs godkänd.
    Passande utbildning som kan leda till anställning som enhetschef kan även finnas inom yrkeshögskolan. Finns dock inga garantier på att få jobbet som enhetschef, oavsett vilken utbildning man har. Vi känner till att det finns många fall när specialistundersköterskorna (utbildning finns inom yrkeshögskolan) kan efter några års arbete efter yrkeshögskoleexamen kan få anställning som enhetschef eller som teamledare på sin arbetsplats.

    Liselotte