lura

    Hej Jag går i ekonomiprogrammet andra året och min fråga är: är det lätt att bli epidemiolog om jag går i ekonomi programmet eller spel ingen roll? om det spel ingen roll så hur kan jag bli det? vad är vägen? och hur många år tar det i universitetet för att bli epidemiolog?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! Var god läs informationen på framtid.se/yrke/epidemiolog

    För att /i Sverige/ kunna få anställning som Epidemiolog kan man exempelvis studera till läkare, samhällsvetare, ekonom, matematiker eller till hälsovetare. Man kan sedan läsa vidare till epidemiolog som specialisering efter din grundutbildning. Det finns alltså inte någon specifik grundutbildning som man bör gå för att bli "en epidemiolog".

    Du kan också kika på "liknande yrken", t.ex på yrke/demograf eller yrke/folkhalsosamordnare

    Du skriver i din fråga om att du går på Ekonomiprogrammet. du bör på det programet få behörighet så du kan direkt efter gymnasiet söka till ekonomiutbildningar och till utb.inom samhällsvetenskap - på högskolor-universitet.
    Vill du söka till läkarprogrammet måste du kompettera för behörighet. Om du vill bli Matematiker, behöver du som lägst godkänt betyg i matematik 4 vilket på Ekonomiprogrammet på gymnasiet är en valbar kurs.