Elev

    hur blir man fastighetskötare jag är en elev som tog studenten för 5 år sen och nu vill börja plugga till Fastighetsskötare men först tänkte jag plugga upp min betyg på folkhögskola förberedda mig till yrkeshögskolor i Skåne , Har googlat lite om hur man blir fastighetskötare och vilka behörighet man behöver men hittar inga behörighet för fastighetsskötare på nätet överrallt kan ni hjälpa mig med att hitta behörighet för att komma in på utbildningen och det måste vara runt skåne tänkte jag studera i tack iförrväg.

    Men alltså först folkhögskola för att plugga upp mina betyg fick underkänt i 7 ämne i gymansiet och har alltså inte gymnasiet examen men nu i höst tänkte jag plugga upp mina betyg på folkhögskola men efter det vet jag inte vad jag vill bli egentligen men det jag vet just nu är att jag vill börja som fastighetskötare i nuläget iallafall.

    Så hjälp mig med Vilka behörighet och vart man kan plugga utbildningen på yrkeshögskola nivå tack.

    • SYV-besökare :

      Av 11 fastighetsbolag, i Skåne, som fick frågan om det behövs körkort för att jobba som fastighetsskötare, är det 9 som svarade att de kräver körkort för att få anställning som fastighetsskötare. Så du får själv göra bedömningen men chanserna till anställning är mycket högre om du kan tänka dig att ta körkort. Allt gott!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sebastian!

    Fastighetsskötare, i Sverige, kan ha mycket varierande bakgrund med erfarenhet från yrken inom bygg, el, vvs eller något hantverksyrke. Vid en anställning har förutom sakkunskaperna också de personliga egenskaperna stor betydelse. I synnerhet för fastighetsvärden är det viktigt att man trivs med att ha mycket kontakter med andra människor. Gymnasieutbildning som passar för yrket Fastighetsskötare finns i första hand inom VVS- och fastighetsprogrammet, men bra grund finns även på andra yrkesprogram. Vuxenutbildning kan finnas inom Komvux samt på yrkeshögskolan.

    Du kan även fråga på Arbetsförmedlingen för att det har tidigare hänt att via Arbetsförmedlingen kunde man komma in på en arbetsmarknadsutbildning till fastighetsskötare.
    Du behöver alltså inte plugga upp dina gymnasiala betyg på en folkhögskola inför utbildningen till fastighetsskötare.
    Konkreta tips!  Du kan börja med att gå in på movant.se/lund/utbildningar/fastighetsskötare- en utbildning som du ansöker till via komvux i den kommunen där du är folkbokförd; en vanlig längd på en komvuxutbildning till fastighetsskötare är 40 veckor, alltså 2 terminer, på heltid, men den här utbildningen är lite längre, cirka 3,5 terminer. Fyll i Intresseanmälan på movant.se/lund/utbildningar/fastighetsskotare och prata med komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Andra fastighetsyrken
    Det finns flera olika "fastighetsyrken" och utbildningar kan finnas inom olika skolformer. Kika t.ex på följande yrkeshögskoleutbildningar:
    facility-management-affarshogskolan-goteborg
    campus-varnamo/fastighetsingenjör
    xenter-botkyrka/fastighetsforvaltare
    teknisk-forvaltare-fastighetsakademin-goteborg
    fastighetsakademin/fastighetsforvaltare-vastrafrolunda
    utbildning/fastighetsakademin/drift-fastighetstekniker-gbg

    Du skriver om att du vill läsa i Skåne, se därför info om följande utbildningsalternativ:
    utbildning/affarshogskolan/facility-management-malmö
    men det finns också utbildningar på distans, se t.ex
    yhguiden.se/utbildning/tuc-yrkeshogskola/fastighetsforvaltare-tuc-linkoping-distans

    Du har i din fråga nämnt yrkeshögskolan & uppgett av du är intresserad av utbildningar i Skåne; därför föreslår jag att du tittar på YH som startar i Skåne hösten 2021 - se listan på yhguiden.se/skåne-ht21 Även om yrkeshögskoleutbildningar är Eftergymnasiala, kan de göra undantag och ta in utan fullständig gymnasiekompetens, därför jag jag rekommendera att söka till alla de olika yrkeshögskoleutbildningar som du  blir intresserad av. Det finns också yh som ges på distans (men oftast ingår det ändå några Obligatoriska träffar varje termin, så man måste tänka på att någon gång måste man ta sig till utbildningsort).

    • Elev :

      Hej tack för svaret jätte tacksam för det tack igen,Men jag har en sista två frågor bara,Första frågan är vad är skillanen mellen Yh-utbildning och en yrkesutbildning är inte detta samma sak alltså på högskola nivå? och andra frågan är om jag läser nu på Movant som fastighetsskötare blir det på gymnasie nivå eller yrkeshögkola nivå ?

    • Julia :

      Det finns olika skolformer: på högskolor och universitet har man Akademiska utbildningar, på gymnasieskolorna och komvux - yrkesutbildningar som ligger på gymnasial nivå, och yrkeshögskola erbjuder kvalificerade eftergymnasiala utbildningar men de är inte akademiska (yrkeshögskoleutbildningar är inte detsamma som högskole-/universitetsutbildningar). Yrke Fastighetsskötare kräver inte högre utbildning än den på gymnasial nivå, alltså läser man till det yrket (som vuxen) på komvux, eller på en arbetsmarknadsutbildning, via Arbetsförmedlingen, där man ofta går i samma klass som komvux-eleverna som kom in på den utbildning via komvux.

    • Elev : kräver man som fastighetskötare B körkort från mig asså har aldrig varit intresserad av bilar o såna grejer vill bara se om mna kan jobba på yrket utan körtkort innan jag söker. Sen som fastighetsskötare måste man köra stora maskiner tex som grässklippare och traktorer ?
    • Julia :

      Vi har tillfrågat en sakkunnig på Fastighetsbranschens utbildningsnämnd och fick följande svar: det kan bli svårt att få jobb som fastighetsskötare utan körkort, men det kan finnas viss möjlighet att få anställning om man jobbar med skötsel av inre miljö hos er arbetsgivare som äger en stor lokal eller flera lokaler som ligger nära varandra, dock rekommenderas det att ta körkort (lägst B men helst även C).

    • Elev :

      Finns det utbildningar ni rekommenderar utan körkort till mig som gillar ine bilar? Gillar inte heller sitta framför en bänk 8 timmsr gillar mer praktiskt o sen kanske lite sittande men måste va lite motion rörelse under min arbetsdag tack :)

    • Julia :

      det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo yrken! Du får gärna läsa om cirka 2.ooo av dem på www.framtid.se - du kan t.ex börja med att titta på yrket Undersköterska och som utbildad undersköterska (vilket man kan utbilda sig till på komvux) kan man senare vidareutbilda sig till bl.a Tandsköterska, Apotekstekniker eller Medicinsk sekreterare (de utbildningar finns inom yrkeshögskola).
      Om du vill hellre utgå från vilka utbildningar som finns inom pendlingsavstånd från dig - vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om du i stället först vill uppnå "fullständig gymnasiekompetens" och se sen vilka utbildningar som finns på eftergymnasial nivå - kan du antingen på komvux läsa mot examensbevis eller på en folkhögskola: mot omdöme om grundläggande behörighet.

    Läs alla kommentarer