Elev

    Hej, är det möjligt att bli en sådan filosof som man tänker sig Sokrates och Platon vara? Alltså att efter universitetsstudierna kan man sätta sig och försöka tolka samt lösa olika dilemman eller "case" utifrån olika teorier. Därefter komma fram till olika lösningar man anser lämpade? Med andra ord funderar jag över ifall jag kan filosofiera likt det vi gör i gymnasiet med att läsa olika dilemman ur filosofiska teorier? Självklart på en högre nivå än gymnasial nivå. mvh,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    givetvis kan man filosofera hur mycket man vill, men frågan är om man vill ha betalt (få lön) eller om man filosoferar på sin fritid? Man kan ha filosofi som Hobby (utöva på fritiden). Kika annars gärna på Framtid.se/yrke/filosof
    En väg att gå kan vara att skaffa sig så mycket utbildning inom filosofi som möjligt, t.ex kandidat + master och satsa sedan på att försöka komma in på forskarutbildningen för att på sikt kunna bli forskare och/eller högskolelärare - detta om man vill ha utövande av filosofi som sin försörjning.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev :

      Ja en lön låter ju härligt. Tänkte på filosof som ett yrke. Har även tidigare kikat på Framtid.se men förstod inte riktigt då den inte nämnde några "konkreta" jobb. Är detta eftersom att filosofer även är ett icke- reglerat jobb?

      Sammanfattningsvis har jag svårt att välja vilken utbildning jag vill fortsätta med på gymnasie nivå. Tipsen jag har fått är att följa de ämnena jag tyckte främst om vilket var samhällskunskap och filosofi. Därav tänkte jag ifall jag kunde bli en filosof lik Platon men baserat på det tidigare svaret verkar detta inte vara möjligt.

    • Milla : vem skulle betala dig om du skulle ägna dig åt filosoferande? Om du har råd kan du givetvis filosofera och skriva ner dina tankar, undervisa gratis (Platon var ju lärare - bland annat... ). Om du kan starta en privat skola och hitta elever som vill lära sig om dina filosofiska idéer och betala för det, så får du gärna göra det. Det är absolut inte förbjudet, i alla fall i Sverige att ägna sig åt att filosofera men vem ska betala dig för det? Om du klarar leva utan inkomst, får du göra det, om du vill. Skolplikten har du, som är över 18 år, uppfyllt och arbetstvång finns inte (det är inte obligatoriskt för dig varken sig studera eller arbeta). Ett sätt att "fixa" inkomst är att en av dina familjemedlemmar t.ex make/maka ska försörja dig. Du kan också leva på ärvda pengar, om du får arv. Du kan också köpa lotter och hoppas vinna en stor summa pengar så att du inte behöver tänka på inkomst, och då kan du filosofera fritt i så fall och ha din försörjning fixat. Om du gillar samhällsvetenskap och filosofi, läs så mycket som möjligt inom de ämnena, är mitt råd.
    • Elev : Förstår vad du menar. Låt mig förtydliga min fråga. Jag ser att det finns ett yrke inom filosofi på framtid.se och undrar vad man gör inom det yrket. Jag funderade ifall man vad man gör inom yrket https://www.framtid.se/yrke/filosof och därför frågade ifall man filosofierar som platon gjorde men det verkar inte stämma. Alltså vad gör en filosof i näringslivet exempelvis?
    • Milla :

      Jag har mycket svårt att tro att det i anställningsavtalet skulle stå "Filosof", i alla fall inte i dagens Sverige... :) ... ta och titta på universitetetsutbildningar som leder till kandidatexamen och du kommer att se att filosofi ingår som Ett av ämnena, inte som enda ämne: studera.nu/jamfor-utbildning?q=filosof - Se namnen på utbildningar: Kandidatprogrammet i filosofi, ekonomi och politik, Kandidatprogrammet i logik, filosofi och matematik, Kandidatprogrammet i filosofi och samhällsanalys, Kandidatprogrammet i filosofi och lingvistik, Kandidatprogrammet i praktisk filosofi, politik och ekonomi - du får gärna läsa på utbildningarnas egna hemsidor för att se vad som står om "efter examen". Jag kan tänka mig att man med kandidatexamen där kurser i filosofi ingår kan t.ex jobba som Samhällsvägledare, Utredare på myndigheterna, men man kan också "tvingas" läsa vidare på avancerad nivå (t.ex masterprogrammet) för att man, helt enkelt, inte fick något jobb efter kandidatexamen. Det går också att söka jobb som "obehörig lärare" och bl.a ta på sig undervisning i gymnasiekurser i filosofi (när det är lärarbrist får även "obehöriga" lärare undervisa).

    Läs alla kommentarer