Lova

    Hej! Jag heter Lova och går andra året på estetiska linjen, musik, och vill vidareutbilda mig till forensiker. Kommer läsa upp till matte 3c så den biten är klar. Jag tänkte plugga cell- och molekylärbiologi i Kristianstad och jag undrar om det är ett program man kan plugga och sen vidareutbilda sig till forensiker? Eller måste jag välja något annat? Jag kommer läsa upp biologi och kemi som individuella kurser när jag går folkhögskola, om det går. Kan ni kanske rekommendera något ställe man kan läsa upp biologi och kemi 1? Ska gå musik på folkhögskolan. Om ni svarar med lite tips och hjälpsamma länkar och förklaringar hade jag varit så tacksam! MVH //Lova Skillborg P.S. Vill jobba inom polisen med dna och sånt!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lova,
    så vitt jag vet finns det 2 vägar till att kunna bli en forensiker: via polishögskolan och via naturvetenskapliga studier på högskolenivå. Utbildning till forensiker brukar finnas för de som anställs av NFC. Se gärna information på nfc.polisen.se/jobba-pa-nfc