Jamie
    Hejsan,
    Jag tog i somras studenten från ekonomilinjen och efter att funderat väldigt mycket har jag kommit fram till att läraryrket skulle kunna vara någonting för mig. Jag har kikat på utbildningar men har svårt att hitta exakt information om hur man blir lärare inom själva ämnet ekonomi, några kurser jag tänker speciellt på är företagsekonomi, ledarskap, marknadsföring osv. Detta var ämnen jag tyckte var oerhört kul och dessutom hade jag en lärare inom dessa som jag uppskattade något enormt. Men hur kan jag bli lärare inom dessa ämnen? Jag har förstått att man väljer 2 ämnen som man inriktar sig på, men jag kan inte hitta företagsekonomi.
    Tack för svar!
    • SYV-besökare : man läser först ämnet företagsekonomi och sedan söker man till KPU. På SU, Stockholms universitet prioriteras intag av de som läst ämnen som saknas i det ” långa programmet” och SU har varje år en grupp studerande, som är blivande företagsekonomilärare.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jamie,
    När det gäller ämneslärarexamen inom företagsekonomi kan inte det ämnet hittas som enskilt ämne på något av universiteten som utfärdar lärarexamen. Det borde betyda att företagsekonomi inte finns som enskilt ämne att läsa inom ramen för lärarutbildningen, enligt de uppgifter www.studera.nu visar.

    Stockholms universitets sajt har information om  FÖREDAGSEKONOMIDIDAKTIK och det har tidigare varit möjligt att genom KPU, KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK UTBILDNING, bli behörig lärare i bl.a företagsekonomi. Ta gärna kontakt med studievägledningen på SU för mer info.

    Företagsekonomi verkar alltså inte gå att läsa genom det "vanliga" ämneslärarprogrammet, utan man läser högskolepoäng i Företagsekonomi och ev i ett annat ämne först och söker sedan till KPU.

    Vi rekommenderar att i fall man är intresserad av att bli lärare i Företagsekonomi, kontakta Studievägledningen  eller någon som ansvarar för lärarutbildningen på Stockholms universitet och fråga hur det rent praktiskt skulle gå till att läsa till lärare i företagsekonomi och vad som krävs för att få undervisa i det ämnet.

    Allmänt gäller: om man tar ut lärarlegitimation och sedan läser tillräckligt antal poäng på högskolenivå inom ett nytt ämne, kan Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer bevilja utökning av lärarlegitimationen med fler behörigheter.

    Jag vill också råda dig fråga dina f d gymnasielärare på vilket sätt som de fick behörighet att undervisa i de ämnen som intresserar dig.
    Ta också kontakt med studievägledare på Lärarhögskolorna.

    Du kan annars söka läsa kurser i företagskonomi på högskolenivå. Du kommer behöva läsa minst 90 hp (tre terminer på heltid) i ämnet företagsekonomi, för att kunna komma in på KPU, kompletterande ped.utb.för att sedan få ut behörighet som gymnasielärare i företagsekonomi.

    Hej igen, vi fick nyss svar från Stockholms universitet; var god läs nedan:

    "Vid SU kan man bara bli lärare i företagsekonomi genom att läsa KPU och för att bli behörig att söka till KPU krävs 120 hp i ämnet där det ingår ett självständigt arbete om minst 15 hp.

    All information finns på webbplatsen, länk nedan.

    https://www.su.se/hsd/utbildning/v%C3%A5ra-utbildningar/program/kompletterande-pedagogisk-utbildning

    Med vänlig hälsning".

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    För att få behörighet i ämnet företagsekonomi på gymnasiet krävs en lärarexamen och minst 90 högskolepoäng i ämnet företagsekonomi. Om du tar ut LÄRAREXAMEN kan du sedan läsa 90 hp (3 terminer på heltid) i ämnet företagsekonomi och ansöka hos skolverkets avdelning för lärarlegitimationer om att få utökning av legitimationen som du tagit ut tidigare.
    Ett annat sätt är genom KPU som verkar finnas (för blivande lärare i företagsekonomi) endast på Stockholms universitet (i alla fall har inte vi hittat den på andra lärosäten).

    Källa:

    Här kan man läsa mer om behörighet i olika ämnen: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/lararlegitimation-och-forskollararlegitimation/regler-och-krav-for-lararlegitimation/larar--och-forskollararlegitimation-och-krav-for-att-fa-behorighet