Elissa
    Hej!
    Jag vill gärna bli gymnasielärare och jag hade tänkt plugga i Lund och välja ingångsämnet engelska och som mitt andraämne vill jag gärna välja psykologi men det finns tyvärr inte i någon av universiteten/högskolor nära mig. Därför undrar jag om det istället går att få en gymnasielärarexamen i engelska och psykologi genom KPU, och hur skulle det gå till isåfall? Sedan är ett annat problem att inte alla universitet/högskolor har KPU för ämnet psykologi och jag vill helst inte läsa det på distans. Vilka vägar finns att gå?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marwa; om man vill i Sverige bli Psykologilärare - så kan man först ta ut lärarexamen och sedan ansöka hos skolverket för utökning av lärarlegitimationen, om man då har läst psykologi på högskolenivå. Reglerna kan ändras tills dess att du kan ansöka om utökning av lärarlegitimationen. Du måste få ut lärarlegitimation först, om det lär ta minst 3 år. Att ta ut lärarexamen på kortare tid än 3 år kan man inte (i alla fall känner vi inte till den möjligheten). Om du vid sidan av studier på lärarhögskolan eller efter studier på lärarprogrammet får godkända högskolepoäng i minst tre terminer på heltid (90 hp) i ämnet psykologi, då borde skolverket kunna utöka lärarleg.för dig med ännu ett ämne: psykologi.

    • Elissa : Ok, tack för svaret! Kan man läsa vilka psykologikurser som helst? Sålänge det är 90hp totalt och man har gjort ett examensarbete på minst 15hp, visst?
    • Julia : vad jag vet så måste det vara kurser PSYKOLOGI A,B & C ELLER I, II & III, alltså minst 3 st. 30-hp kurser i "ren psykologi". Att det skulle behövas examensarbets på 15 hp - så är det om man vill ta ut kandidatexamen med huvudämne psykologi, då känner jag till den regeln, men inte annars. Du kan med fördel samråda med skolverkets avdelning för lärarlegitimationer och med studievägledare på institutionerna där psykologiutbilndingar erbjuds.
    • Elissa : Ok, tack så mycket för hjälpen!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer