Astrid

    Hej! Jag har länge varit intresserad av att bli haveriutredare inom civil luftfart. Just nu går jag första året på teknikprogrammet, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga efter gymnasiet. Finns det några specifika utbildningar, eller måste man ”bara” bli expert på sitt område, t,ex Pilot eller operatör?

    • Elev :

      Hej,

      Innan du kan bli flyg haveriutredare måste du gå en flygteknisk utbildning och arbetat med det i några år. För att söka sig till Flygtekniker måste du ha förkunskap enligt skolans egna krav. På Flygteknikcenter såg att enda förkunskapskrav är Gymnasieexamen INK: Engelska 6, Matte 2 och Fysik 1a/alternativt naturkunskap med minst 50 poäng i teknisk ämne.

      Läs mer på:  https://www.flygteknik.nu/utbildningar/yh/

      Hoppas du fick svar på din fråga

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Astrid,
    havkom.se/om-shk/vanliga-fragor läser jag bland annat följande:

    Vad krävs för att bli haveriutredare? Finns det någon haveriutredarutbildning?

    Rent allmänt krävs en god grundutbildning och mångårig erfarenhet inom den aktuella branschen, t.ex. som sjökapten, pilot, eller ingenjör med erfarenhet från järnvägsdrift.

    Karlstads universitet har två kurser i olycksutredningsmetodik. Det finns också utbildningar i USA och i Storbritannien.
    ************
    Och jag hittade på Karlstads Universitets hemsida info om grundkursen och kvalificerad/påbyggnadskursen; se kau.se/karlstads-universitets-uppdrags-ab/uppdragsutbildningar - som verkar vara Uppdrags-utbildning, alltså som inte är öppen för alla utan arbetsgivare anmäler till den kursen.

    Eftersom det i svaren, ovan, nämns yrket Pilot, så tolkar jag det att en framkomlig väg är genom att utbilda sig till pilot. I Sverige ligger pilotutbildningar på yrkeshögskolenivån. Det finns också möjlighet att utbilda sig till pilot inom FM, försvarsmakten. Exempel på yh som leder till yrket trafikflygare-pilot:
    trafikflyghogskolan-lunds-universitet/trafikflygarutbildning-ljungbyhed-lund
    yhguiden.se/utbildning/svensk-pilotutbildning/trafikflygarutbildning-flygplan
    yhguiden.se/utbildning/osm-aviation-academy/trafikflygarutbildning

    Utbildningsutbud förändras. Vilka utbildningar och var som blir sökbara om 2 år, är det ingen som med säkerhet kan idag svara om.