Oliver
    Hej! Jag funderar på att i framtiden bli lärare i samhällskunskap 4-6 och hemkunskapslärare! jag undrar först om främst om dessa ämnen går att kombinera? jag undrar även om samhällsprogrammet är bra att välja på gymnasiet för att sedan bli lärare i dem här två ämnena ? Skulle jag även kunna ha ett tredje ämne tex vara idrottslärare eller vara NO lärare? Vilket skulle då vara bäst av NO elle idrott? Jag tänker även om jag tex skulle vara lärare i Hemkunskap, samhällskunskap och vara idrottslärare skulle jag då även kunna arbeta som obehörig NO lärare ? Dessa ämnen är ju rätt så lika så skulle det gå?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver!

    Så roligt att du är intresserad av yrket Iärare!

    Lärarutbildningen har gjorts om ett antal gånger och det är inte omöjligt att den kommer att göras om igen. Det är därför svårt att i detalj planera på lång sikt.

    Om jag utgår från din ålder, så kommer du inte välja till gymnasiet i år, utan kanske först nästa år eller ännu nästa år... går du i åk7 eller 8 idag? :) Det är bra att tänka på framtiden och planera på lång sikt. Men samtidigt är det svårt att göra det, eftersom reglerna kan ändras under "resans gång" och det man har planerat, kanske inte längre går att genomföra.

    Ang. obehörig lärare, så är det så att Egentligen så måste man vara behörig i rätt ämne och även på "rätt nivå", dvs är man behörig grundskolelärare, får man ej undervisa på gymansiet. Men behörig gymnasielärare är behörig i samma ämne även på grundskolan. Varför finns det så många obehöriga lärare, om man Egentligen inte få undervisa som obehörig?

    Jo, för att det är lärarbrist och man "på undantag" får tillfälligt undervisa, rektor tar på sig ansvar när hen låter obehöriga lärare undervisa. Men vad ska rektor göra annars? Stänga skola helt och eleverna får sitta hemma?

    Du som är intresserad av yrket lärare, läs på de sidor som jag länkar till nedan:
    om yrket Lärare>>

    om yrket Idrottslärare>>

    om vägen till lärarexamen>>

    Vänligaste hälsningar

    Julia SYV