Elev

    Hej! Jag funderar på att bli Hotel reception manager. Jag undrar lite vad lönen ligger på ett cirka både i Sverige och internationellt samt dess löneutveckling? Är det samma sak som front Office manager? Vad är arbetsuppgifterna för Hotel reception manager? Hur tar man sig dit? Vilken utbildning krävs? // Linda

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,

    man brukar börja med att jobba som en "vanlig" Hotellreceptionist innan man kan bli Manager för receptionen. På mindre hotell kanske så finns det inte alls någon Manager för receptionen utan Hotellmanager ansvarar för alla de olika avdelningar, inklusive reception.
    Det är nog endast på de större hotell som det finns en separat tjänst som Hotellreception Manager.

    Yrken inom Hotell är i Sverige inte reglerade, alltså finns inga strikta regler om vilken utbildning som krävs. Varje arbetsgivare får själv bestämma vilken utbildning de kräver.
    Kika gärna på ett antal yrkeshögskoleutbildningar - ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/hotel-management-frans-stockholm

    https://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/shiftleader-hotel-schartau

    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/receptions-konferens-och-housekeepingansvarig

    Ang. löner - fråga de utbildningsansvariga på Yh-utbildningar (länkarna ovan) och på Arbetsförmedlingen; enligt vad jag vet, finns det inte några pålitliga uppgifter om löner inom det område som du är intresserad av.

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare