Elev
    Eftersom att jag inte hittar något kring personalvetare tänkte jag påbörja en ny tråd.

    Många av de chef intresserade människor på denna hemsida får liknande svar med att "det inte existerar någon garanti" för att bli enhetschef eller liknande vilket självklart låter rimligt.

    Dock funderar jag över personalvetare eller Hr specialister vilka sedan vill bli HR chefer. Jag antar att Hr Chef är en utveckling av Hr specialister därför att båda har "HR" i sitt namn. Är det någon påbyggnad utbildning som hjälper till att bli Hr chef likt rektor programmet som man blir antaget som lärare för att bli rektor?

    Alternativt funderar jag över hur man blir personalansvarig om det existerar någon någorlunda "garanterad" möjlighet eller iallafall någon form av instruktioner kring hur man ska visa fram fötterna för att landa ett sådant jobb.

    Förutom detta är det även möjligt att bli Hr chef eller liknande genom en psykolog examen? Jag har svårt att välja mellan psykolog och Hr utbildningar då jag anser att psykolog har högre antagning och på det viset hjälper mig att visa fram fötterna?

    Jag vet att ni får många frågor kring chefer då ni har väldigt många ambitiösa personer på denna webbplats. Va inte för rädda för att ge mig ett långt och utvecklat svar.

    Tack i förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Vad gäller rektorsprogrammet så är det inte lärare utan det är de som fick jobbet som rektor eller biträdande rektor som antas till rektorsprogrammet (i alla fall enligt den informationen jag har). Så, man får först jobb som rektor (i alla fall ett vikariat...) och då kan man komma in på "rektorsprogrammet". Se t.ex den här utbildningen som går på 25% av studietakt; man jobbar som rektor och går utbildning samtidigt, på deltid - så brukar det ofta vara.
    Inom HR värdesätter arbetsgivare (enligt vår erfarenhet) i första hand kunskaper inom Arbetsrätt. I andra hand - inom ekonomi. Och först i tredje hand - inom psykologi, konflikthantering, gruppdynamik och dylika "mjuka värden". En psykolog läser inom sin utbildning någonting om Arbetsrätt (i alla fall enligt vad jag tror).
    Men eftersom yrken inom HR är i Sverige icke-reglerade och arbetsgivare får anställa vem de vill, så finns det exempel på att folk får HR-jobben med diverse olika utbildningsbakgrund. Det finns exempel på att folk med socionomexamen som grund kan få jobb som personalchef och speciellt inom kommuner eller större företag där det finns andra personer med kompetens i arbetsrättsliga frågor.
    På mindre företag förekommer ofta att en och samma person är "allt-i-allo": hen betalar ut löner, schemalägger pass för personal, hjälper till med rekrytering av ny personal, ordnar med fortbildning för befintlig personal, sköter avtal för anställda, tar hand om ansökningar om tjänstledighet (och hen bör hen veta vem som har rätt att ta tjänstledig), uppsägningar på olika grunder (och även här måste man vara införstådd med arbetsrätt) och hen kanske kallas för "personalansvarig" - så sköter han allt som på olika sätt har med personalfrågorna att göra. En arbetsgivare kan i anställningsavtal skriva att man är anställd som "vad som helst" t.ex som HR-chef men om man ensam utgör hela personalavdelningen, så är man både chef över sig själv, och underordnad - mot sig själv... :)
    På stora arbetsplatser finns ofta flera och t o m många anställda på personalavdelningen och då finns den en "riktig" HR-chef eller Personalchef, alltså en chef som har faktiskt ett antal anställda "under sig". Vilken utbildning en sådan person har, kan vara väldigt olika. Som sagt, yrken inom HR är icke-reglerade. De som idag är närmare pensionen och jobbar som HR-chefer eller personalchefer kanske inte har mer utbildning än endast gymnasiekompetens, men de blev anställa för många år sedan och genom långt arbetslivserfarenhet har lärt sig det de behöver kunna (bland annat genom självstudier eller genom korta kurser som arbetsgivare köpt åt dem) men för att idag få jobb som en "riktig" HR-chef eller personalchef så brukar arbetsgivare kräva mycket goda kunskaper i Arbetsrätt, i Ekonomi och helst (men i sista hand) även i psykologi, konflikthantering, gruppdynamik och liknande.
    Därför rekommenderar jag att du skaffar dig så bra kunskaper inom arbetsrätt som möjligt och i andra hand även inom ekonomi. Det är annars också bra att även ha kunskaper i psykologi mm men jag har svårt att tro att arbetsgivare kommer att anställa en psykolog som HR-chef om det finns andra sökande som kan mycket inom arbetsrätt och ekonomi.

    Du frågar bl.a om en påbyggnadsutbildning för HR-specialist så att hen kan bli HR-chef. Känner inte någon sådan utbildning som skulle finnas idag, men kanske skapas den i framtiden, vem vet? Utbildningsutbud förändras. Vilka påbyggnadsutbildningar som kommer finnas i framtiden, kan man idag inge vara säker på.
    Du skriver om att vi brukar svara att det inte finns någon garanti på att bli chef, oavsett vilken utbildning man skaffar sig, och vi går det för att vi tror att det är sant. För det första, så kanske man inte ens får någon chans att söka något chefs-jobb (är alla tjänster upptagna, så är de det ...) men givetvis finns det någon tjänst någonstans att söka - men då kanske man måste flytta långt och det kan man inte på grund av familjeförhållandena? Och när chefs-jobb utlyses så lär det finnas flera sökande, och vilka meriter de sökande har kan du - på förhand - inte veta... Ibland spelar personlighet större roll än utbildning. Arbetsgivare kan köpa spets-nischad utbildning för rätt person. Och vem är rätt person? Det bestämmer de som anställer.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Förstår vad du menar! Det med lärare var enbart ett exempel som jag försökte illustrera eftersom att även socionomer kan bli rektorer.
    • Milla : Ofta är det lärare eller SYV-ar som blir rektorer men finns exempel på att även folk med andra grundutbildningar kan bli rektorer, ja, du har rätt! Är yrket icke-reglerat (vilket de flesta yrken i Sverige är) då är det arbetsgivarens bedömning so gäller ang.vilken utbildning som är tillräcklig.