Mohammad
    Hej! Jag skulle vilja studera till ICD tekniker. Jag har utländska betyg och fått dom översatta så jag har grundläggande behörighet, förutom Svenska och Engelska. Utöver det har jag även Historia 1b och Samhällskunskap 1b.

    Vilken utbildning ska jag gå om jag vill bli ICD tekniker och vilka betyg kommer jag behöva läsa upp?

    6 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det närmsta jag hittils har kommit som svar på din fråga är yrke Pacemakersjuksköterska>>. Titta gärna på det yrke och svara om det kan bli av intresse för dig att läsa till sjuksköterska.

    Ett annat yrke som förhoppningsvis kan bli av intresse för dig är Med.ingenjör>>.

    Du får också gärna titta runt på www.framtid.se där det finns tusentals olika yrken beskrivna.

    Jag ska samråda med kollegorna och vi ska försöka hitta mer information.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej, vi fick nu svar. Var god läs nedan:

    Hejsan.

    Jag känner inte till titeln ICD tekniker, men Umeå Universitet ger bland annat en högskoleingenjörsutbildning med inriktning mot medicinsk teknik, https://www.umu.se/utbildning/program/hogskoleingenjorsprogrammet-i-elektronik-och-datorteknik-medicinsk-teknik/

    där man sedan kan arbeta som medicinteknisk ingenjör>> inom sjukvården eller näringsliv.
    Umeå Universitet ger också civilingenjörsutbildning inom teknisk fysik där man kan specialisera sig mot medicinsk teknik, https://www.umu.se/utbildning/program/civilingenjorsprogrammet-i-teknisk-fysik/ ...
    ICD är en av många tekniker som man fördjupar sig inom.

    Mvh
    Docent/Associate. Professor
    Inst. för strålningsvetenskaper/Dep. of radiation sciences
    Umeå Universitet

    • : Tack för svar! Det är inte sjuksköterska jag vill bli, jag vill jobba med just själva ICD:n. Med produktutveckling osv :)
    • Anna : Är det https://www.framtid.se/yrke/medicinsk-ingenjor du vill bli?
    • : Ja det låter ganska rätt, med någon fördjupning/inriktning till ICD! Om jag har grundläggande behörighet, vad är det jag behöver läsa upp för att bli behörig? Jag är ju 31 år så måste läsa på vuxenkomvux antar jag, finns alla kurser där?
    • Mikael : För att bli behörig till Högskoleingernjörsprogrammen, behöver du godkända betyg i matematik 3, kemi 1 och fysik 2. För att bli behörig till Civilingenjörsprogrammet - även i Kemi 2 och i Matematik 4. Alla de kurser bör finnas inom Komvux, Vuxenutbildningen.
    Läs alla kommentarer
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, jag fick tips från en kollega om att "medtech program" t.ex på KTH, Kungliga Tekniska högskolan, är ett bra val, men jag har inte hört den termen (ICD-tekniker) förut. Ofta är det så att treåriga program (kandidatprogram eller högskoleingenjör<<) räcker för teknikerrollen, femåriga (civilingenjör<<) är bra om man kanske vill jobba med utveckling och innovation.

    SYV-besökare SYV

    Hej, Du hittar de utbildningar vi har inom vård respektive inom teknik på vår hemsida http://www.mdh.se/utbildning

    Med vänliga hälsningar
    Studievägledare
    Studentcentrum
    Mälardalens högskola

     Hej, jag undrar vad du menar med ”tekniker” och om du vill läsa på universitet eller yrkeshögskola?

    Universiteten har högskoleingenjör 3 år och civilingenjör 5 år men då blir man ingenjör och inte tekniker.

    (Förklara kan man kanske bättre med det engelska ordet engineer för att "civilingenjör" på engelska betyder enbart väg- och vatteningenjör. Detta skapar ofta förvirring. :)

    Uppsala universitet har inga hög- eller civilingenjörer som läser inriktning mot sjukhusingenjör/medicinsk teknik.

    Tex så har Lunds tekniska högskola civilingenjörsprogram inriktning medicin och teknik (5 år) http://www.lth.se/utbildning/medicinsk_teknik och KTH har Medicinsk teknik, högskoleingenjör (3 år). Det kan säkert finnas på fler universitet och man kan hitta dem om man söker på www.studera.nu som är högskolornas/universiteternas gemensam hemsida.

    Vänliga hälsningar
    Studievägledare
    Enheten för Studentservice
    Uppsala Universitet
    P.S:
    Yrkeshögskola passar bättre om vill man bli just tekniker så ska man nog söka till en yrkeshögskoleutbildning>>

    Hej
    Jag tror inte det finns några allmänt tillgängliga utbildningar för ICD-tekniker. Däremot kan jag tänka mig att pacemakerfabrikanterna har utbildningar internt för sina ingenjörer och kanske också för sina kunder.

    Hälsingar
    _____________________________________________________________________
    KTH Teknik och hälsa (KTH Royal Institute of Technology - Technology and Health)

     Hej! Man kan prova vända sig till ICD tillverkare och höra vad deras ingenjörer har för utbildning. Jag tror att många har elektroteknikingenjörsutbildning.

    Med vänlig hälsning
    Svensk förening för Medicinsk Teknik och Fysik

    • : Med tekniker menar jag någon som jobbar med ICD, tex utvecklar programvaran eller jobbar med den på andra sätt. Spelar ingen roll om det är universitet/högskola/YH. Tack för svar, ska kolla upp det du länkat :)
    • Mikael : Vill du UTVECKLA, då är det i första hand till Civilingenjör du bör läsa. Särskild behörighet är godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 4, fysik 2 och kemi 2.
    • Mikael : Det kan dock räcka med kemi 1 - även till Civilingenjör, men matte 4 och fysik 2 är ett "måste" och så kemi 1, alltså! :)
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag tycker att det är Civilingenjör i Medicinsk teknik som du bör sikta på.

    I dagens läge finns det följande utbildningar i Sverige inom det område:

    https://liu.se/utbildning/program/6cmed

    https://www.kth.se/utbildning/civilingenjor/medicinsk-teknik

    http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-TAMTE/80134

    Du kan med fördel ta kontakt med Studievägledare på de ovan nämnda (se länkarna ovan) utbildningar och ställa specifika frågor om deras utbildningar.

    bästa hälsningar

    Mikael SYV

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej, jag fick svar från en sakkunnig som lyder:

    "Hej
    Jag tror inte det finns några allmänt tillgängliga utbildningar för ICD-tekniker. Däremot kan jag tänka mig att pacemakerfabrikanterna har utbildningar internt för sina ingenjörer och kanske också för sina kunder."

    Och ännu ett svar från en annan sakkunnig, som arbetar på KTH, Kungliga Tekniska högskolan:

    Hej!

    KTH utbildar medicintekniska ingenjörer och ICD-teknik är förvisso ett av de teknikområden vi tar upp, men vi  utbildar ju inte specialister på just detta. Jag tvivlar på  att det finns någon utbildning som är så direkt inriktad på ett så smalt område.

    Mitt råd är att studenten om hen vill bli ingenjör läser antingen Medicinsk teknik eller Elektroteknik (förmodligen passar då Högskoleingenjörsnivå bättre än Civilingenjör), men om hen vill bli ”ren” tekniker läser någon YH-utbildning inriktad på mikroelektronik och försöker få LIA på ett företag som sysslar med denna teknik, ex.vis St Jude Medical.

                      Vänliga hälsningar

    Daniel SYV

    Hejsan, nu fick vi ett nytt svar. Var god läs nedan:

      "Tyvärr kunde jag inte hitta direkt träff på hur man blir ICD-tekniker! ett alternativkan vara programmet högskoleingenjörsprogrammet i elektronik och datorteknik/ medicinsk teknik som finns hos oss på Umeå Universitet. Programmet är en blandning mellan elektronik och datorteknik, där studenterna får lära sig ständigt att konstruera små datorsystem för att få elektronikkomponenter att fungera, till exempel fjärrkontroller. Programmet innehåller fördjupnings ämne/kurser inom datavetenskap, signalbehandling och elektronikkonstruktion. Bifogar länken på utbildningen
    https://www.umu.se/utbildning/program/hogskoleingenjorsprogrammet-i-elektronik-och-datorteknik-medicinsk-teknik/

    Lycka till!

    Studievägledning
    Med vänliga hälsningar / Best regards,
    Infocenter Umeå universitet
    +46-90-786 50 00
    www.infocenter.umu.se/ ".