Elev

    Borde man gå kandidatutbildning eller på yh? Har svårt att hitta rätt, då de flesta bara är design som kandidat, och inte just inredningsarkitekt. Måste jag gå någon grundutbildning i konst innan jag söker?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ella!

    Det finns olika vägar att gå för att bli inredningsarkitekt, dels kan man läsa kandidatutbildning, 3 år på heltid, och sedan även 2-åriga masterprogrammet Inredningsarkitektur och möbelsesign på Konstfack.

    Lämpliga utbildningar kan även finnas inom Yrkeshögskolan, inom Konst och kulturutbildningar eller hos privata utbildningsanordnare. Eftersom det yrket är icke-reglerat, finns det därför inga strikta generella krav på utbildning man måste ha. Varje arbetsgivare eller uppdragsgivare får själv fritt bestämma vem hen anställer eller anlitar. På så sätt kan man få jobbet eller uppdragen som inredningsarkitekt med många olika utbildningar i bagaget, och det mycket svårt att ge råd på vilken eller vilka utbildningar man "behöver gå". Det är inte omöjligt att komma in i yrken utan någon formell utbildning, om man är duktig (har talang) och lär sig genom självstudier. Men det kan man inte få någon garanti på... Man kan, å andra sidan, inte få någon garanti på att få jobb eller uppdrag även med masterprogrammet från konstfack. Mycket handlar om kontakter, tur och på hur duktig man är på att marknadsföra sig, lyssna på kundernas behov och önskemål och kunna "leverera" enligt vad kunden önskar sig, även om man själv kanske tycker att kunden har fel och uppdraget ska lösas på annat sätt... .
    Jag förstår att det är ett mycket otydligt svar som jag ger, men eftersom det inte finns några regler på vilken utbildning man ska ha, måste du själv bestämma vilken utbildning du vill skaffa dig.

    Liselotte
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,
    du i din fråga nämner "yh"/yrkeshögskola. Det finns många intressanta utbildningar inom yrkeshögskola och i början av kalenderåret (i januari-februari) brukar nya yrkeshögskoleutbildningar "släppas", så det gäller att gå in på www.yhguiden.se och se vilka nya yh som blev beviljade. Men det är ovanligt att yh-utbildningar till just "inredningsarkitekt" skulle finnas. Det kan inte uteslutas att någon sådan utbildning skulle skapas i framtiden, men idag (november 2022) kan jag inte riktigt hitta någon sådan yh-utbildning, men titta gärna på några exempel på utbildningar inom yrkeshögskola som förhoppningsvis kan bli av intresse för dig:
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/digital-designer
    utbildning/hyper-island/interactive-art-director
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/computer-graphics-design-produktvisualisering
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/art-director
    utbildning/campus-varnamo/kvalificerad-3-d-print
    utbildning/campus-i12/3d-artist-technical
    utbildning/campus-i12/3d-artist-visual