Lina
    Jag har förstått att man kan gå socionomprogrammet för att bli kurator men räcker det eller måste man läsa till nån psykoterapi eller vad det är? Har förstått det som det på vissa. Är det lätt att få jobb som just kurator eller är det stor risk att jag kommer få jobba som något annat som en socionom kan jobba som? Förstår att man kan behöva börja med nåt annat men sen. Eller är det bättre att läsa till psykolog om jag vill vara säker, tror dock inte att jag kommer in på psykolog och känns som att jag hellre vill blir kurator för man får chansen att samtala och se människan mer än som psykolog då det är mer behandling och mallar känns det som.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lina!
    Socionomprogrammet räcker för att få jobb som kurator.
    Sedan finns det många olika påbyggnadsutbildningar efter socionomprogrammet - i fall man vill inrikta sig på terapi, på att arbeta med missbruksproblematiken eller välja någon annan "nisch".

    Många nyutbildade socionomer får börja som Socialsekreterare på Socialkontoret - ett jobb som anses vara mycket krävande och ganska lågavlönat och sedan söker sig därifrån när de får chansen. Tyvärr så ser det ut på det sättet.

    Som socionom kan man arbeta som kurator på olika ställen - skolor på olika nivåer, på sjukhuset, i olika projekt - t.ex. med ungdomar med olika problematik: missbruk eller kriminalitet eller problem i familjen.

    Jag tycker att socionomprogrammet är ett bra alternativ för dig så som du beskriver dina önskemål om framtida yrkeskarriär, som du är intresserad av.

    Du kan alltid söka till Psykolog i första hand (om du vill) och till Socionomprogrammet - i andra hand. Till högskola kan du söka upp till 20 olika alternativ samtidigt.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig. Återkom om du har andra frågor.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare