Elissa
    Hej!

    Jag funderar på att bli gymnasielärare i sociologi, psykologi och filosofi och jag har för mig att för att bli legitimerad lärare i dessa ämnen måste man först läsa de ämnen man vill undervisa i på högskolan och sedan ansöka till KPU för att få ut en lärarlegitimation. Min fråga är då: måste jag läsa minst 90hp i varje kurs och vilka kurser är det som gäller för varje ämne? Ex: jag vet att för att bli behörig i psykologiämnet är det kurserna Psykologi I, II & III som gäller. Hur är det med filosofi och sociologi?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det vi vet om yrket Sociologilärare berättar vi på framtid.se/yrke/sociologilarare

    För att bli behörig sociologilärare gäller förordningen (2011:326) om behörighet och legitimation för lärare och förskollärare, där framgår att en lärare är behörig i ämnet sociologi i gymnasieskolan om denne har fullgjort ämnesstudier om minst 90 hp i ämnet sociologi. För övrigt behöver man ha Lärarexamen. Uppfyller man kraven ovan, kan Skolverket utfärda legitimation som ger behörighet att undervisa i Sociologi på de svenska skolorna.

    Om att bli behörig gymnasielärare i filosofi - var god läs på gu.se/flov/studera-hos-oss/lararutbildning-i-filosofi