Maria
    Hej. Min son går tredje året på gymnasiet och är två månader ifrån att bli murare. Nu har han bestämt att han vill bli lastbilschaufför och vill inte vänta tills han är 21 utan överväger att hoppa på en ny gymnasieutbildning. Jag har nu fått höra att han i så fall inte får gå klart bygglinjen, men att han skulle kunna komplettera det första året fordon redan nu och sedan till hösten fortsätta åk 2. Detta skulle då vara i Helsingborg, 12 mil hemifrån!
    Vi är alla kluvna till hur man ska gå tillväga. Vad finns det för alternativ?
    Vi föräldrar vill givetvis att han får sitt murarbevis och sedan fokuserar på chaufför efteråt - men har hört att man måste vara 21 år? Finns det andra möjligheter att få körkortet innan? Han har B-körkort redan. Kan man gå som lärling? Finns Komvux som alternativ? Sonen vill helst inte behöva bekosta utbildningen själv.
    Vi vet inte alls hur vi ska komma vidare och tiden rinner iväg känner vi. Tacksam för snabbt svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,
    det är bra att din son redan har B-körkort.
    Ang. lastbils-chaufför - så stämmer det att det kan bli svårt att hitta var man kan kostnadsfritt utbilda sig om man redan har gymnasial utbildning och inte blir långtidsarbetslös....

    Lastbilschaufför-utbildningar finns inom ungdomsgymnasiet /men man får inte ha 2 st. olika gymnasiala utbildningar på ungdomsgymnasiet, tyvärr... dvs om din son tar ut examensbevis eller studiebevis från gymnasiet, kan inte han bli antagen till ännu en utbildning. .. tråkigt, men sådana är reglerna/.

    Inom komvux - prioriterar man personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund", dvs de som endast har grundskolekompetens; har man redan examensbevis eller studiebevis från gymnasiet - prioriteras man lägre... man kan dock ha tur och få plats på lastbilschaufför-utbildningen inom komvux.. det beror på hur god ekonomi som komvux  i hemkommunen har.

    Arbetsförmedlingen prioriterar långtidsarbetslösa. Som ungdom, blir man långtidsarbetslös efter endast 100 arbetslösa dagar, men i fall man har "murarbevis", kommer arbetsförmedlingen säga att "du kan ju få jobb, ta ett jobb då!" - Arbetsförmedlingens uppgift är inte att uppfylla folks drömmar, utan att se till att så många som möjligt har jobb; och har man utbildning som efterfrågas på arbetsmarknaden - kommer AF mer eller mindre tvinga personen att ta jobbet som erbjuds /inte ett jobb som man drömmer om... utan vilket jobb som helst/.
    Det är alltså mycket möjligt att din sons bästa chans att få lastbilskörkort är att byta nu - från byggprogrammet till fordons- och transportprogrammet.
    Vänligen
    Julia syv