Sarah
    Hej!

    Jag är en 25-årig tjej som samman min egen utbildning, där jag kommer att få ut en kandidatexamen i psykologi. Jag vill i framtiden arbeta som psykoterapeut, och skulle därför vilja få information om olika utbildningsalternativ för att bli legitimerad samtalsterapeut. Nedan följer lite detaljerad info;

    -Jag är främst inriktad på KBT-metoden, framför den psykodynamiska, även om jag inte är en förespråkare för en ren KBT-inriktning.
    - Jag har i nuläget ingen arbetslivserfarenhet som inkluderar samtalsterapi.
    - Det är inte heller säkert att jag kommer vara på en arbetsplats som möjliggör praktiskt arbete med klienter under utbildningen.
    - Jag vill helst inte använda en privat utbildning som kostar, men det är ett alternativ.

    Det jag egentligen söker är en steg 1 utbildning på högskola/universitet (alternativt en privat) som inte kräver arbetslivserfarenhet av det rent terapeutiska slaget, och inte heller att man på sin nuvarande arbetsplats har sådana uppgifter. Jag vill helt enkelt kunna läsa vidare till samtalsterapeut efter min kandidatexamen i psykologi.

    Vad finns det för alternativ och möjligheter för detta?

    Tack så jättemycket för hjälpen, och ha en fin dag!

    Med vänlig hälsning, Sarah

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sarah,
    samtliga högskole/universitets utbildningar som finns i Sverige är samlade på www.studera.nu.

    Det finns också, som du vet, olika privata alternativ, som t.ex. http://www.contar.se/utbildning/.

    Ett råd, förutom att söka på www.studera.nu, som vi kan ge dig är att fråga på din nuvarande utbildning hos undervisande lärare, Studievägledare på din institution och även på den centrala Studievägledningen på den högskola/universitet där du läser nu.

    Så vitt vi vet, så finns det inga högskole/universitetsutbildningar i Sverige, som inte är listade på www.studera.nu. Om du kan tänka dig läsa i ett annat land, titta in på http://www.studera.nu/studerautomlands.4.7433f8012f7262642c80001461.html.

    Direkt länk till en sida där man letar efter högskole/universitetsutbildningar i Sverige är http://jamforutbildning.studera.nu.
    Om du redan har gjort det och fick fram, att man måste ha relevant arbetslivserfarenhet som en del i att bli behörig till utbildningen, och att det inte finns några intressanta för dig utbildningar där man kan antas utan sådan erfarenhet, råder vi dig att söka jobb eller PRAKTIK på en arbetsplats där du kan skaffa dig sådan erfarenhet.
    Du kan kontakta de ansvariga på den utbildningen där du vill studera med frågan om de godkänner praktik i stället för arbetslivserfarenhet. Hjälp med att ordna praktik kan du på Arbetsförmedlingen. Du har rätt att skriva in dig på AF redan under en pågående heltidsutbildning. Säg på AF att du redan nu söker jobb mycket aktivt för att inte bli arbetslös efter utbildningen. I fall du inte hittar arbete, fråga efter hjälp med en praktikplats.
    De är de bästa råden som vi kan ge dig. Vi återkommer, om vi kommer på nåt mer som vi tror kan vara till hjälp för dig.
    Bästa hälsningar & stort LYCKA TILL!!!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare