Hej
    Hur gör man om man vill bli målare men har en examen från samhällsprogrammet? Kan man söka komvux ändå, eller kan man bli lärling på något sätt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

     Till målare>> kan en vuxen person utbilda sig som lärling i ett måleriföretag. På vissa orter där behovet är stort kan även arbetsförmedlingen ordna kurser.

    Komvux är också ett tänkbart aIternativ. Du får söka komvux kurser och det finns inte något förbud att läsa yrkesutbildning på gymnasial nivå, om man redan har en annan gymnasial utbildning, men i fall komvux i din kommun saknar pengar i buggeten, kommer du i så fall få PLATSBRIST besked på din ansökan. Men det är inte farligt att söka, och det kostar inte pengar - därför tycker jag definitivt att du bör söka både tiII komvux, och fråga på arbetsförmedlingen samt kontakta ett antal Måleriföretag och fråga om du kan gå som Iärling hos dem.

    Lycka tiII!

    Vänligen

    Julia SYV