Sandra
    Jag jobbar på båt nu som ombordspersonal men hade velat jobba som matros istället hur går man till vägar då?
    • Anna : Är det inte inom Försvar-makten du vill bli matros? Militär eller civil - eller om du kan tänka dig båda?
    • : Du blir lättmatros, antingen genom utbildning eller att jobba på däck i sex månader, och sedan jobbar du 18 månader som lättmatros.
    • : I Åbo finns det annars en lättmatrosutbildning som börjar varje januari, utbildningen är på svenska, och om du vill så kan du sedan läsa vidare till styrman som motsvarar klass V och sedan efter det till sjökapten.
    • Anna : tack Matthew för dina kommentarer. Kan du ge direkt/snabblänk till info om utbildningen i Åbo till lättmatros? Tack så mycket på förhand!
    • : https://www.axxell.fi/vaktman till vaktman däck (lättmatros), eller till styrman https://www.axxell.fi/vaktstyrman-vuxen
    • Anna : Tack så mycket Matthew!
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    om du kan tänka dig bli matros inom försvarsmakten, vänd dig till http://jobb.forsvarsmakten.se - Försvarsmaktens rekryteringslinje, som besvarar frågor som gäller rekrytering.

    Hej igen, jag har nu pratat med en sakkunnig som jobbar på AF sjöfart - du får gärna vända sig dit, du är välkommen att kontakta dem på AF sjöfart, fick jag svar. För övrigt så fick jag veta att de avråder från att som vuxen utbilda sig till matros. De säger att de har idag ca 40 st. inskrivna arbetslösa matroser som inte kan få jobb och att nya, från gymnasieskolorna kommer ut varje år - det är mycket tufft för svenska matroser på arbetsmarknaden.
    Den sakkunnige säger också att med utbildning till matros, som är väldigt "specifik" - nischad, är det svårt att få ngt. annat jobb, om det nu blir så att det inte ska gå att få jobb som matros. Det finns också en "förklaring" /kanske mer eller mindre en gissning/ till varför det är mycket svårt för svenska matroser att få jobb - lön! det är så att i många andra länder är lönenivåerna mycket lägre och de internationella rederierna anställer därför matroser från de låglöneländer i stället.
    Vidare fick jag veta att det först och främst inom gymnasieskolan som matroser utbildas. För dig är det givetvis för sent... du kan inte läsa på en gymnasieskola.
    Det finns andra sjöfartsyrken och utbildningar, om det skulle intressera dig. Se ex info nedan:

    man kan läsa till Fartygsbefäl klass VII eller Maskinbefäl klass VII. Det söker man via antagning.se - gemensam antagning till högskoleutbildnignar, och det går att få studiemedel från CSN för det.

    Fartygsbefäl går att läsa på distans 75% med vissa obligatoriska träffar i Kalmar. Kursen börjar på höstterminen och slutar i slutet av vårterminen. Det går även att läsa kursen på helfart på campus med start på vårterminen.

    Maskinbefäl går att läsa på helfart på campus med start på höstterminen.

    Nedan har jag bifogat länkar

    https://lnu.se/kurs/fartygsbefal-klass-vii/kalmar-vt/

    https://lnu.se/kurs/maskinbefal-klass-vii/kalmar-ht/

    https://lnu.se/mot-linneuniversitetet/organisation/fakulteten-for-teknik/sjofartshogskolan/

    Med vänlig hälsning
    ANNA

    Se också om den här utbildningen på Chalmers tekniska högskolan i Göteborg, http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Sjobefal.aspx

    kan bli av intresse för dig.

    Se även Chalmers Professional Education https://chalmersprofessional.se/sv/utbildningar/sjofart , som erbjuder diverse kortare utbildningar mot betalning.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra, vi har nu fått svar från en sakkunnig; var god läs hans svar nedan:

    "... sjökaptensstudenter (en högskoleutbildning till Skökapten) kan, efter en tid vid sjöbefälsutbildnin, tjänstgöra som matros.

    Detta beror på att samtliga ombord-befattningar är reglerade i behörighetsförordningen. Enligt förordningen kan man efter viss tid och utbildning erhålla en manskapsbehörighet t ex. matros. Detta gäller som sagt sjöbefälsstudenter. Man kan alltså via del av befälsutbildningar (högskoleutbildningar som finns på Chalmers tekniska högskola och vid Linnéuniversitet) erhålla manskapsbehörigheter.

    Som råd till Sandra så skulle jag rekommendera att kontakta sin arbetsgivare och fråga om de kan tänka sig att ha henne som Jungman.
    Jungman är en nybörjarbefattning även kallad däckselev. Jungman är snäppet under lättmatros. Se: https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Ombordanstallda/Sjoman/Behorighet/Behorighetsguiden/Behorighetsinformation/

    Ange Manskap Däck och välj Jungman.

    Via ovanstående länk kan information nås om samtliga ombordbefattningar/behörigheter.

    Precis som nämns i inlägget är det näst intill hopplös att få arbete som matros, än värre är det med Jungman. De som får arbete har kontakter t ex. via släktskap till redarfamilj."

    Hoppas svar från den sakkunnige /som finns ovan/ kan vara till hjälp!

    Mvh

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen, vi fick idag svar, se nedan:

    Kika gärna på utbildningen Sjöbefäl klass VII:

    http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Sjobefal.aspx

    Den är på 60 högskolepoäng, alltså 1 år på heltid.

    Den är kostnadsfri, men det som studenterna betalar för är kurslitteraturen.

    Skolan utfärdar utbildningsbeviset, sedan måste studenten ha ett visst antal sjöpraktik (sjödagar). Praktik eller sjödagar ingår inte i denna utbildning.

    Vänligen | Sincerely
    Studievägledare | Student Guidance Counsellor
    Student- och utbildningsavdelningen | Student and Education Office
    Studentstöd | Student Support

    Din fråga 'matros' är ännu inte ställd