Ferdos
    Alltså jag vill läsa networking men är tveksam... Går det bra att läsa data och kommunikation för att jag vill inte gå på Teknikprogrammet, eftersom det är mycket matte där. Alltså, måste man gå på universitet för att jobba som networker? Snälla förklara för mig.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ferdos,

    om du tycker det är för mycket matematik på Teknikprogrammet, gör du rätt i att välja El- och energiprogrammet, inriktning Dator.

    Utvecklingen inom IT-Databranschen går otroligt fort. Vi vet idag inte vilka yrken och vilka utbildningar som kommer att finnas om några år.

    Om du lär dig så mycket svenska och engelska du kan; så mycket matematik du kan och så mycket om datorer och olika dataprogram som du kan - gör du ditt bästa, och mer kan du inte göra.

    Den enda rådet vi kan ge som vi tror på är att
    - ge dig in i branschen på den nivå som du idag känner dig trygg med och gör ditt bästa i att lära dig så mycket du kan inom de ämnena som är viktiga för branschen; och sedan kommer du själv att se hur långt du kan komma.

    Lycka till!

    ANNA

    Hej igen, vi har nu fått svar från en lärare i Datorteknik på Lindholmens Tekniska gymnasium>>. Var god läs hans svar nedan:

    Skolverket säger inte att kurser i datorteknik skall inriktas mot utrustning från ett speciellt företag, så som i detta fall CISCO och i andra fall när det gäller servrar kan aktuella företag vara Microsoft eller Red Hat.

    Det är upp till varje skola att välja vilka produkter de tillämpar undervisning mot. På en del skolor får man möjlighet att ta certifikat, då är det ofta så att alla elever inte når dit.

    För att arbeta heltid med CISCO produkter som datorkommunikationstekniker krävs oftast att man går på högskolan; IT-infrastruktur och nätverksdesign på Jönköpings universitet är exempel på en sådan utbildning.

    På gymnasiet kan man få grundläggande kunskaper inom  nätverksdesign och konfigurering av nätverksutrustning. Dessa kunskaper kan vara generella mot flera olika produkter eller mot en enskild leverantör. Då får man möjlighet att efter utbildningen som enklare arbeten med en större brädd i tjänsten som omfattar både datorer, nätverk och servrar samt support.

    Gymnasiet ger grunden för fortsatt lärande, detta kan ske både genom vidare utbildning på olika företag och genom att man läser vidare på högskola eller yrkeshögskola. Man kan välja till matte 2a och högskolebehörighet på el och energi programmet. Detta kan vara ett alternativ för dig.

    Skall man arbeta med nätverksdesign bör man ha med sig mattematik i sin kompetensprofil, detta då yrket kan kräva att man löser matematiska beräkningar, även om det kan ske med datorstöd.

    Vilket märke på produkter som gäller i morgon, vet man inte; många kinesiska "uppstickare" har bra produkter.

    Ofta är det bäst att välja en utbildning som man trivs med där man känner att man klarar av att läsa, och sedan kan man efter utbildningen välja vad för arbeten man söker.

    MVH
    lärare i datorteknik på Lindholmens tekniska gymnasium.

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    Det låter som att du borde satsa på El och energiprogrammet med dator och kommunikation - inriktning.

    IT-gymnasiet i Göteborg >> får du läsa ciscocertifikat och får en bra grund för att gå vidare som nätverkstekniker (antagligen det du menar med networker). De finns flera yrkeshögskolor som du kan läsa vidare på, men många av elever från IT-gymnasiet i Göteborg får jobb direkt efter gymnasiet.

    Med vänlig hälsning