Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,
    Produktionstekniker är ett icke-reglerat yrke; varje arbetsgivare bestämmer själv vilken utbildning om önskas att man har när man söker jobbet. Kan i mångt bero på inom vilken bransch som produktion sker... produktion finns ju i många olika branscher. På eftergymnasial nivå finns det utbildningar i Produktionsteknik på flera olika högskolor i Sverige och även inom yrkeshögskolan. Det finns också - för dig - möjlighet att efter examen från TE söka till Fjärde teknikåret, se gärna information på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE/tekniskt-fjaerde-år
    Du kan söka jobb och samtidigt söka till flera olika utbildningar som startar efter det att du tar ut examen från din gymnasieutbildning. Får du jobbet utan att gå någon eftergymnasial utbildning blir det arbetsgivarens "sak" att ge dig nödvändig utbildning: antingen genom att du bli upplärd av en erfaren kollega eller så köper arbetsgivare utbildning för dig. Om du inte får jobb, då kommer du förhoppningsvis på någon utbildning. Du ökar dina chanser genom att samtidigt söka både till 4-de gymnasieår för att bli gymnasieingenjör, till flera olika yrkeshögskoleutbildningar och du kan samtidigt också söka till högskola-universitet.
    Kika gärna på vad som finns inom yrkeshögskola, du kan börja med att titta på exempel på utbildningar (snabblänkarna nedan):
    utbildning/dacapo-mariestad/produktionstekniker-for-framtidens-automatiserade-industri
    utbildning/campus-vastra-skaraborg/operativ-produktionstekniker