Frida
    Jag vet vad jag vill jobba som när jag blir stor. Projekledare. Men jag har tusen frågor som jag inte har fått svar på. Ska man läsa teknik, samhäll, eller samhäll beteendevetenskap? Vilket gymnasium är bäst i Göteborg för det? Vilket universitet ska man sedan gå, och vad ska man ha för inriktningar på universitetet? Vilken sorts projektledare är vanligast och roligast? Jag vill höra dina åsikter om allting. Tack på förhand.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, det var många frågor om just projektledare! Kul att du hittat något som du brinner för! Projektledare är dock inget särskilt ämne/program/inriktning på gymnasiet - det finns dock ett flertal eftergymnasiala utbildningar inom ledarskap.

    På Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning Beteendevetenskap kan man läsa kurser som t.ex. Ledarskap och organisation, Kommunikation och Psykologi så är du intresserad av just det blocket så kanske Sam kan vara intressant att börja med. Att vara just Projektledare kräver ju ofta goda ledaregenskaper och kunskaper inom de kunskapsområden som projektet handlar om och det kan ju vara svårt att förutse var just du hamnar.

    Vilka gymnasium som är bäst får du avgöra via t.ex. att besöka dom på t.ex mässor och Öppet hus - kanske kan du gå en provdag på de som intresserar dig mest.

    Det finns en hel del olika utbildningar inom ledarskap efter gymnasiet - jag fick fram följande alternativ på studentum.se som är en bra söksida för olika utbildningar http://www.studentum.se/search/educations?q=projektledare - här kan du även se inom vilka områden som de behöver folk som kan det här med projektledning.

    Här kan du läsa mer om just projekledning http://www.arbetsformedlingen.se/yrkena-o?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D577&sv.url=12.78280711d502730c1800072
    /Lena, Syv