Rebecka

    Hej, Jag går första året på gymnasiet (procivitas Stockholm) på samhällsvetenskapsprogrammet med beteendevetenskaps inriktning. Jag skulle vilja plugga vidare efter gymnasiet och funderar på att bli psykolog. Jag undrar vilka betyg man behöver för att komma in på psykologprogrammet? Hur pass höga? Hur blir man psykolog? Om man vill bli barn psykolog är det någon annan utbildning då ?

    Och behöver jag lägga till någon kurs som individuella val för att komma in på psykologhögskolan? Tex matte eller engelska? (På min skola läser vi obligatorisk engelska 7 i trean dock) så undrar om jag ändå behöver lägga till något mer?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! I Sverige måste man, för att bli en Psykolog, ta examen från Psykologprogrammet som ger en yrkesexamen på avancerad nivå; yrket Psykolog tillhör i Sverige de så kallade legitimationsyrken. en "Special"-alltså "avvikande" utbildning till psykolog finns idag endast inom idrottspsykologi.
    Barnpsykologi och andra specialiseringar, t.ex Rättspsykologi skaffar man sig efter utbildningen på psykologprogrammet.
    Behörighet (som det är nu, jan 2020) till psykologprogrammet är: Grundläggande + godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Matematik 2. Båda kurserna för särskild behörighet ingår som obligatoriska i Samhällsvet.programmet, så du behöver inte lägga till ngn kurs för behörighet.
    Höga betyg krävs då konkurrensen är tuff. Bra att du har en chans att få 1.0 meritpoäng för engelska 7; om du kan få meritpoäng även för Moderna språk och/eller för högre mattekurser, så är det ännu bättre. Du kan välja läsa matte 3b (godkänt betyg i den kursen kommer ge dig 0.5 meritpoäng).
    Om meritpoängen - var god läs på Gymnasieguiden.se/merit