Daniel

    Hej, Jag skulle vilja studera något inom psykologi/neurologi. Jag har tänkt antingen psykolog till neuropsykolog, men även att bli forskare inom psykologi. Vilka tillvägagångssätt finns för att bli dessa respektive? Och finns det några alternativa vägar att ta sig in typ kompleterande prov eller erfarenhet osv? Utöver vanliga betyg. Tänker också göra högskoleprovet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    i Sverige är Psykolog ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen. Utan sådan leg. får man ej kalla sig för en psykolog eller jobba som psykolog, i Sverige. I grunden måste man ha examen från psykologprogrammet. Och det går inte på annat sätt - genom studier i Sverige - få psykolog-legitimationen.
    Om man skaffar sig psykologutbildning utomlands, kan man då (i de flesta fallen) genom kompletteringar med kurser och praktik - på sikt - få ut svensk legitimation, men det kan inte till 100% garanteras att det skulle gå.
    ***
    Om att bli en forskare
    Det är en lång väg, utan några garantier. Du kan börja läsa psykologi (på högskolenivå: inom kurser eller program) och se vart det "bär". Prata också med studievägledare på de institutioner där man kan läsa psykologi, inom kurser eller program.
    ***
    Om antagning till högskola
    Man söker på betygen från gymnasiala studier och/eller med resultatet från högskoleprovet.
    Men till programmen kan även AU finnas; det bestämmer varje lärosäte självt. Inom AU, om det finns, kan man ta hänsyn till "allt": erfarenheter, motivation, tester, intervjuer, tidigare studier på andra ställen än gymnasiet-komvux-folkhögskola mm och m.fl. Läs gärna info på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola och se på lärosätenas hemsidor om de har AU nu eller har planer på att införa den i framtiden; du kan också fråga studievägledare på de institutioner där du vill läsa (eller central studievägledning på högskolan/universitetet där du vill studera).
    Mvh
    ANNA