Nicolai

    Hej, Jag är lite osäker på skillnaden (om det är en skillnad) mellan psykologprogrammet och en master i psykologi. Så vitt jag kan förstå är det bara psykologprogrammet som är behörighetsgivande om man vill jobba som psykolog, men vad är då en master i psykologi? Är det bara om man vill forska? Jag hittar inte mycket information om detta. Vänliga hälsningar

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nicolai!
    Utgå ifrån informationen som finns på utbildningarnas egna webbplatser. En bra idé är också att kontakta de som jobbar på de utbildningar, t.ex studievägledare på den institutionen där master i psykologi ges, pga de är experter på sin egen utbildnings-avdelning och vi på FRåGA SYV är allmänna vägledare som har endast övergripande kunskap om "alla yrken" och "alla utbildningar". :)
    Se listan på masterprogram i psykologi på de svenska lärosätena (undervisningsspråk på de är som regel Engelska):

    Masterprogram i psykologi med inriktning mot emotion Distans - på Mittuniversitetet

    Masterprogram i psykologi på Lunds universitet

    Internationellt masterprogram i psykologi på Stockholms universitet

    Masterprogram i psykologisk vetenskap på Göteborgs universitet

    Masterprogram i samhällsvetenskap - Psykologi på Uppsala universitet

    Psykologi, arbets- och organisationspsykologi, masterprogram på Linnéuniversitetet

    Mastersprogram i statsvetenskap: Politik och psykologi om hållbar utveckling på Göteborgs universitet.

    Om det står för lite om vad man kan (efter en viss högskoleutbildning) jobba med - då tycker jag du gör rätt i att påpeka detta för de utbildningsansvariga, som kan fylla på med informationen. Det skulle vara en bra insats, för att om du inte hittar viss info, då finns den inte eller är svår att hitta - och alla intresserade av samma utbildning skulle vinna på att informationen på utbildningens webbplats förbättras!

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    eftersom yrket psykolog är i Sverige ett yrke som kräver legitimation (som utfärdas av socialstyrelsen), så måste man ha examen från psykologprogrammet (annars kan man inte få psykolog-legitimation).
    Varför man läser masterprogrammet i psykologi om man inte kan få ut legitimation som psykolog på grund av de studierna, kan vara olika från en person till en annan. Masterprogram i psykologi ges i Sverige oftast på engelska. Internationella studerande brukar läsa tillsammans med svenska studerande. I andra länder kan man kanske jobba som psykolog efter master i psykologi (det kan inte uteslutas) - så om du kan tänka dig jobba utomlands kan du undersöka möjligheter i de länder där du ev vill jobba.
    Man kan också bli mer attraktiv på arbetsmarknaden - i alla fall inom vissa yrken och för vissa arbetsgivare - om man har examen på avancerad nivå. En av anledningar varför man läser på avancerad nivå kan vara att man ej fick ett jobb som man vill ha efter kandidatexamen eller yrkesexamen (på grundnivå) och i stället för att vara arbetslös - väljer man att läsa mera och förhoppningsvis få ett jobb man vill ha efter de studierna. Sedan är det ju möjligt att man kunde fått samma jobb utan examen på avancerad nivå (men då kanske det ej fanns ledig plats/tjänst). Det är inte per automatik så att man med längre utbildning får "bätte" jobb eller högre lön, men i vissa fall blir det så att man får "bättre jobb" och/eller högre lön. Med den förhoppningen kan man läsa vidare. Hur det sedan blir, kan man tyvärr på förhand inte få några garantier på.