Ella
    Hej!

    Jag vill gärna bli rättspyskolog och kanske jobba på ex. Rättsmedicin. Det är drömmen! Men hur blir man det? Kan jag bara gå pyskolog programmet eller måste jag gå nån kurs för att just bli "rättspyskolog"? För vill jobba med brott.

    Sen så läste jag någonstans att för att bli rättspyskolog så behöver man en viss arbetserfarenhet sen innan, vad menar dom med det? Måste jag först jobba på ex. En psykiatrin mottagning för att kunna söka ett jobb på rättsmedicin? För det är rättspyskolog jag vill vara och vill jobba på rättsmedicin, helst inte någon annanstans eftersom det är det jag tycker är roligast.

    Hur gör jag ens för att bli rättspyskolog? Verkar ganska komplicerat. Vilka kurser ska man i så fall läsa? Vad menar dom med arbetserfarenhet sen innan?

    Med vänlig hälsning, Ella Hermansson

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ella!

    Efter grundutbildning till psykolog som är en femårig högskoleutbildning kan man läsa påbyggnadskurser och bli specialist på ett visst område t.ex på rättspsykologi.
    Behörighet till psykologutbildningen är grundläggande plus matte 2 och samhälle1b och den kan man få på alla gymnasieprogram om man lägger till de rätta tillvalskurserna dock skulle jag rekommendera att läsa ett högskoleförberedande program t.ex SA eller EK, inriktning juridik.
    Ang.arbetslivserfarenhet som du frågar om: skicka länk till info som du hittade där erfarenhet nämns, så får vi titta på det. Svårt att säga annars om det är ett krav eller ngt som bara är meriterande. Sedan kan mycket ändras under tiden som du läser på gymnasiet, tre år och sedan fem år till psykolog. Det är först om 8 år som du ska söka påbyggnadsutbildning och då kan kraven vara annorlunda mot dagens och det är därför omöjligt att planera i detalj på så lång sikt.
    Återkom gärna om du har fler frågor!
    Bästa hälsningar
    Anna