Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lorans,

    kraven för särskild behörighet kan variera lite mellan olika yrkeshögskoleutbildningar, även om utbildningar har samma namn. Om vi tar och tittar på vad några yrkeshögskoleutb.till Redovisningekonom kräver:
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/redovisningsekonom-tuc kräver godkända betyg i
    - Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3
    - Matematik 2
    eller motsvarande kompetens.
    ***
    utbildning/affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom - och utbildning/hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom - har samma krav på särskild behörighet: godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2 samt i Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2  (Saknar du någon av kurserna ovan kan du läsa in dessa hos Hermods Yrkeshögskola på distans inför utbildningen via en så kallad preparandkurs. Preparandkursen är avgiftsfri och du läser den online i din egen takt under några veckor).

    Sammanfattning
    Kraven på särskild behörighet kan (över tid) ändras. Men som kraven ser ut idag - om du på gymnasiet läser svenska eller SAS, svenska som andraspråk 2 och 3 samt matematik 2 (t.ex matematik 2a) och får godkända betyg i de kurserna, samt tar ut examen från gymnasiet (uppfyller kraven för examensbevis), borde du bli direkt efter gymnasiet behörig till yrkeshögskoleutbildningar till Redovisningsekonom. I fall du inte blir behörig på gymnasiet, kan olika möjligheter finnas, t.ex kan du komplettera på komvux eller så kanske erbjuder just "din yrkeshögskoleutbildning" preparand-kurser för obehöriga, så att man på några veckor kan bli behörig. Det är dock säkrare att försöka redan på gymnasiet läsa matte 2 och svenska 2 och 3. Svenska 2 och 3 har du rätt att läsa, om du säger om det på din skola. Men matte 2 är det inte lika säkert att man på yrkesprogrammen kan läsa (ofta kan man det men inte alltid). Prata gärna med SYV på din skola. Du får - om du vill - visa mitt svar till SYV-en på din skola (och hen kan kontakta oss själv, vid behov).
    Lycka till med dina studier!