Johan

    Hej! Min flickvän ska förmodligen plugga i höst till rättsvetenskap och jag är sugen att bli snickare. Men vet inte riktigt hur jag ska tillväga. Det blir förmodligen i Luleå hon och jag flyttar till. Är det någon sorts högskola, komvux, folkhögskola eller ska man ta kontakt med något snickarföretag och höra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan!
    Det finns flera olika Snickar-yrken. När man säger "snickare" kan man ofta mena träsnickare eller Byggnadssnickare, men kan också mena andra yrken som t.ex:

    Inredningssnickare

    Modellsnickare

    Musikinstrumentmakare

    Möbelsnickare

    Skeppstimmerman

    Snickerista

    Sågverksoperatör

    Takmontör

    Timmerman

    Trappmakare

    Träarbetare

    Täljare

    Verkstadssnickare/maskinsnickare.

    Utbildning till Byggnadssnickare ligger på gymnasial nivå och för vuxna ges inom Komvux men kan finnas på privata skolor också (där man betalar själv för sin utbildning och ofta ej har rätt till studiemedel från CSN).
    Du får höra med komvux i den kommunen där du är folkbokförd (i första hand). Att få lov att läsa gymnasial utbildning på komvux i en kommun där man ej är folkbokförd hör till undantagen. Det är den kommunen där du är folkbokförd som får resurser (pengar) för att ge dig utbildning på gymnasial nivå. Men tyvärr finns ingen garanti på att rätt utbildning finns på komvux i just din kommun, och även om den finns, att just du blir antagen.
    På webbplatsen för vuxenutbildningen i Luleå ser det som som om de erbjuder utbildning till bl.a Träarbetare, se lulea.se/utbildning--forskola/vuxenutbildning/kurser-och-utbildningar/yrkesutbildningar
    Andra sätt att utbilda sig till något av snickar-yrken, t.ex till Byggnadssnickare kan finnas med hjälp av Arbetsförmedlingen (AF kan köpa utbildning till en arbetssökande), även yrkeshögskola kan erbjuda relevanta utbildningar, se några exempel:
    yhguiden.se/utbildning/traeteknikerutbildning-i-hammaroe-ab/tratekniker
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-hoga-kusten/specialiserad-mobelsnickare-gesall
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-hoga-kusten/mobelsnickare

    Det är i Sverige inte reglerat vilken utbildning man ska ha om man vill jobba som "snickare". Det är för arbetsgivare inte förbjudet att anställa vem de vill, men vilken utbildning de tycker passar. Men vår erfarenhet är att större byggföretag brukar kräva avslutad och godkänd utbildning till byggnadssnickare från gymnasieskolan eller från komvux, eller att man har en utbildning som Arbetsförmedlingen förmedlade/köpte.

    Du får också gärna kika på "liknande yrken":

    Platschef i skogsindustri

    Murare

    Undertaksmontör
    Virkesmätare

    Bössmakare

    Dekopör

    Duodji

    Hantverkare

    Hemslöjdskonsulent

    Håltagare

    • Johan : Jag kommer självklart att folkbokföra mig på den plats dit vi flyttar. Kan man, om det finns, söka till komvux till byggnadssnickare? Eller kommer det att inte gå?
    • Anna : Läs mitt svar, ovan, och se där ett litet stycke om vad jag hittade på webbplatsen för vux i Luleå. :)
    • Anna : Och du får självklart söka till komvux i Luleå, men jag kan inte garantera att du kommer in och får utbildningsplats. Komvux prioriterar de som har "störst behov" av utbildning. Hur det i olika kommuner tolkas "störst behov" kan vara olika.