Ung
    Hej!

    Trots att jag fortfarande går i nian, planlägger jag redan min framtida utbildning genom att fundera på följande:

    Hur blir man spanska lärare, inriktning mot skolår 7-9?

    Språk har alltid varit intresseväckande för mig och därför funde rar jag på att bli språklärare i två ämnen - engelska samt spanska. Jag har sökt specifikt imformation kring hur man blir lärare i engelska och lyckats få respons på alla mina funderingar angående det. Däremot, så fick jag inte lika mycket framgång gällande informationen om att bli en lärare i spanska.

    På grund av detta ställer jag åter frågan: Hur blir man spanska lärare, inriktning mot skolår 7-9? Gäller samma utbildningssystem spanskan som engelskan? Går det ens att plugga till spanska lärare i Sverige eller måste man själv anordna egen studieplats i ett av de spansktalande länderna?

    Måste lägga till att jag har läst spanska tre år på högstadiet och kommer att fortsätta göra det tre år till på samhällsvetenskapsprogrammet.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ung,
    det är mycket bra att du är ute i god tid och att du vill bli lärare!

    Som lärarutbildningssystemet är uppbyggt i Sverige idag, så finns det 2 "huvudspår"; antingen försöker man hitta Ämneslärarprogrammet som inkluderar de ämnena som man vill bli lärare i, eller så läser man de ämnena först och KPU, kompletterande pedagogisk utbildning (ovanpå det, dvs senare). KPU är idag en utbildning på 3 terminer på heltid.

    Lärarutbildnings-systemet kan förändras och det är inte alls säkert att lärarutbildningar kommer att se ut exakt så som de ser idag, - om 3 år... därför kan det tyvärr bli så att din planering kanske inte håller på grund av de ev förändrade reglerna.

    Att försöka åka utomlands på en språkresa eller för att studera och även som turist till ett eller flera spansktspråkiga länder är en mycket bra idé. Så, om du har möjlighet - gör det! Kika gärna på Språklärare>>, på Framtid.se/studier/utlandsstudier och gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa