Sara
    Jag har funderingar på att bli speciallärare men förstår inte riktigt hur man blir det. Måste jag studera till lärare i 4 år först och bestämma mig redan då för vilken målgrupp och sen bygga på med speciallärare i ännu 1,5 år? Hur funkar det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Om yrke Speciallärare kan du läsa bland annat på www.framtid.se

    och det finns olika sortens Speciallärare och så kan man också utbilda sig till Specialpedagog.

    En utbidad Specialpedagog kan arbeta som Speciallärare och tvärtom men egentligen är tanken att Specialpedagog arbetar mot lärare och övrig personal på skolan (med handledning av personal) och inte mot elever, i alla falll inte direkt.

    Och Speciallärare arbetar just i direkt kontakt med eleverna, med praktisk undervisning i små grupper eller individuellt. Både speciallärare och specialpedagoger arbetar med utredningar (försöker få reda på om en elev har t.ex dyslexi och dyskalkyli och/eller andra inlärningssvårigheter).

    Speciallärare kan inrikta sig på olika sortens funktionshinder och inlärlingssvårigheter och för det krävs det olika kompetenser, beroende på exakt vad man vill jobba med.

    Specialpedagogutbildningen & speciallärarutbildningen är, alltså, två olika utbildningar, som finns vid ett flertal högskolor/universitet. För att få studera till speciallärare eller till specialpedagog krävs uppnådd lärarexamen

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig lycka till med din studieplanering!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare