Hej Linda!
    Många presskommunikatörer/presstalesmän som också ofta kallas för "talesman" eller "talesperson" är i grunden utbildade journalister. Andra lämpliga utbildningar och arbetslivserfarenhet för en blivande presskommunikatör är inom språkyrken och/eller jurist.
    Eftersom yrket är icke-reglerat, så finns det inte någon strikt regel eller definitiv rekommendation på vilken utbildning som kan leda till det jobbet. De som ger jobbet/uppdraget bestämmer och olika människor kan tänka på olika sätt och föredra anställa personer med olika utbildningar, därför är det extremt svårt (omöjligt) att svara exakt vilken utbildning som skulle kunna leda till det jobbet som du är intresserad av.