Alina
    Hej!
    Hur utbildar man sig till teknisk illustratör? Finns det någon specifik utbildning för just teknisk illustratör eller är det bara en "vanlig" illustratörsutbildning man går? Finns det yrkesutbildning eller är det högskola?
    • Julia :

      Kika gärna på de här yrkeshögskoleutbildningar som har lite andra namn än just "teknisk illustratör" men jag hoppas de kan bli av intresse för dig för att de (i alla fall delvis) förbereder inför möjlighet att bl a kunna jobba som teknisk illustratör (i alla fall enligt min mening): yhguiden.se/resultat?Education.text=grafisk+formgivare

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alina,

    Teknisk illustratör är ett av de många icke-reglerade yrken, där arbetsgivare bestämmer fritt vilken utbildning hen önskar att man har när man söker jobbet eller uppdrag. Arbetsuppgifter för en teknisk illustratör kan många ggr vara snarlika de som en grafisk designer eller en 2D-grafik har.
     ang.utbildningar: Passande utbildningar kan finnas inom såväl högskolor/universitet, folkhögskolor, KKU och inom Yrkeshögskolan.
    Som du säkert förstår själv också så är även tekniska kunskaper viktiga om man vill jobba som just teknisk illustratör. Jag kan tänka mig att även "portfolio" (alltså exempel på vad du har gjort för projekt sedan innan som du samlar på och kan visa upp) är ofta mycket viktiga. Det är inget som säger att man ej kan få jobb endast på sina faktiska färdigheter, alltså om man de facto "kan jobbet", men saknar formell utbildning. Om arbetsgivaren tror på dig, kan hen anställa dig eller ge dig uppdrag att utföra.
    Tips! kika på yrkeshögskoleutbildningar till Teknikinformatör. Det är ett annat yrke än teknisk Illustragör, så klart! men... det är inte alls fel att kombinera yh-utbildning till teknikinformatör med andra studier inom bl a illustration - för att på sikt få jobb som teknisk illustratör eller en kombinerad tjänst teknikinormatör/illustratör.
    Jag hittar annars (i alla fall inte just nu) någon utbildning som skulle heta just "teknisk illustratör"; men den kan ändå finnas (gömd någonstans) eller dyka upp när som... t.ex på en privat skola där du själv betalar för din utbildning (och ofta inte har rätt till studiemedel).

    Tips! om du kan hitta någon som jobbar som teknisk illustratör och fråga vad hen har för utbildningsbakgrund?
    Fråga på arbetsförmedlingen - om de har några tips till dig.
    Kika i alla de olika skolformer som finns i Sverige (håll "ögonen öppna").
    **********
    Sammanfattning
    pga du är intresserad av ett icke-reglerat yrke där inga formella krav finns på utbildning, är det extremt svårt att ge förslag på utbildningar. Det finns tusentals olika utbildningar som skulle kunna leda till att kunna jobba som teknisk illustratör men det finns inga garantier (alltså oavsett vilken utb. du går kan det inte garanteras att få jobb som just teknisk illustratör); och de arbetsuppgifter kan också ingå som en del inom andra tjänster (som t.ex om man jobbar som marknadsförare, "vanlig illustratör", teknikinformatör, grafisk designer eller 2D-tekniker).