Donika
    Hur går det till att bli utbytesstudent och få kunna vara utbytes student i några månader.

    Kan man bli utbytesstudent om man går i humanistiska programmet?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, du undrar hur man blir utbytesstudent och om man kan bli det om man går HU (Humanistiska programmet) på gymnasiet.

    Svar: ja, man kan bli utbytesstudent & chanserna till det är oftast större om man går just Humanistiska programmet. Detta pga man har focus på språkstudier på HU.
    Ang. hur man blir utbytesstudent, så kan man bli det på olika sätt:
    1. varje enskild gymnasieskola kan svara på frågan om de redan har eller planerar att starta ett utbytesprogram med något/några länder & i så fall ett det en grupp av elever från samma gymnasieskola som under en period läser utomlands;
    2. som enskild elev /oavsett om din gymnasieskola har utbytesprogram med ngt land eller ej/ kan du vända dig till olika organisationer för att få hjälp att själv organisera din resa.
    Känner du till en hemsida http://www.utbytesstudent.se/?

    På länken http://www.utbytesstudent.se/info/organisationer får mer information om de organisationer som hjälper organisera utbytesstudier.

    Lycka till & trevlig sommar!
    Ludmila, SYV