Emma
    Hej!

    Jag har lite funderingar på att läsa vidare på universitet eller högskola nu efter gymnasiet och jag har varit inne på att kanske bli zoolog då jag volontärarbetet med de afrikanska djuren i Zimbabwe. Jag har sökt runt en hel del på internet men jag förstår inte hur man blir zoolog? Det verkar inte finnas något specifikt program för det? Jätte tacksam för hjälp!

    God jul!

    Mvh, Emma

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emma! Zoolog är en person som studerar djur och en bra början är att börja läsa Zoologi på högskola. Det finns fristående kurser i Zoologi att söka men frågan är om du hellre vill söka till ett program, där kurser är redan sammansätta åt dig. Jag ska kontakta en sakkunnig Eva Åberg på tel.nr 044-203496 - hon har telefontid mellan kl.13-15, så det dröjer lite innan jag kan få tag på henne. I vilken del av landet vill du studera? Kan du fritt flytta inom Sverige till utbildningsort? Eller är det en ort som du vill läsa på (i alla fall i första hand) - vilken i så fall? Hörs! ANNA
    En annan sakkunnig heter Lotta Persmark och har telefonnummer 046-222 3728 men hon är på semester och är tillbaka 10 januari 2016.

    Huvudregeln när man vill sätta ihop till en kandidatexamen är att man läser minst 90 högskolepoäng i sitt Huvudämne. I ditt fall (om man vill bliZoolog) är huvudämne "Zoologi". 90 högskolepoäng läser man på heltid på 3 terminer. Och sedan läser man ytterligare 90 hp (3 terminer på heltid) - andra ämnen. På så sätt uppnår man 180 hp, som krävs för att kunna ta ut kandidatexamen. Om det skulle vara så att varken du eller vi hittar mer info som svarar på din fråga, skulle jag i så fall råda dig söka fristående kurser i Zoologi och där inne på utbildningen träffa Studievägledare på din institution för att lägga upp en Studieplan som leder till kandidatexamen.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej

    jag rekommenderar att Du börjar med att läsa grundkurs i biologi. Därefter kan du välja mellan en rad olika påbyggnadskurser med zoologisk anknytning, för att sedan avsluta med ett examensarbete i det ämnet som du tycker är mest intressant. På så sätt kan du vli en zoolog.

    Men vi avvaktar svar från de sakkunniga, som är experter på just det området.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!

    Nu har jag pratat med en sakkunnig ock fick det bekräftat att det inte finns något program i Zoologi att söka på högskolan, utan man söker kandidatprogrammet i Biologi och just utifrån din fråga så fick vi rekommendation att du söker programmet i Biologi mot "biologisk mångfald". Exempel: http://www.hkr.se/sv/utbildningar/programsida/?pCode=NGBI6 Jag kan skicka fler länkar med exempel, om du vill. Det finns annars väldigt många olika program i biologi på ganska många olika lärosäten. Frågan är på vilken ort du vill läsa i första hand.

    Vi fick också veta följande: det finns många olika vägar som leder till att man kan arbeta som zoolog. Man kan sätta ihop en egen utbildning av fristående kurser och det på många olika sätt, men du måste börja med antingen läsa en kurs i zoologi eller i biologi på grundnivå i så fall.

    Sammanfattning: det finns två olika huvudvägar att gå för att bli zoolog - söka kandidatprogrammet i biologi eller fristående kurser i biologi eller i zoologi och sedan läsa fler kurser för att sätta ihop dem i en kandidatexamen. Om exakt vilka kurser du bör läsa för att kunna sätta ihop dem till kandidatexamen är det bäst att samråda med Studievägledare på den utbildningen där du börjar läsa biologi eller zoologi.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Jag har hittat info på Stockholms universitets hemsida: http://www.zoologi.su.se/education/ och råder dig att besöka sidan och läsa där. Om något är oklart, kan du med fördel vända dig till Studievägledare på Stockholms universitet. Du är givetvis välkommen att kontakta oss igen och ställa fler frågor, men i mer detaljerade frågor om vissa specifika högskoleutbildningar är det många gånger bättre att vända sig till Studievägledare på just den högskolan och den institutionen där man senare vill läsa - för att de är experter på just sina utbildningar i de specifika kunskapsområden.